Hej My,
    det stämmer att det kan finnas ganska långa perioder då man inte kan söka till vissa utbildningar, t.ex till de utbildningar som leder till fastighetsmäklar-yrket. Nästa anmälningsperiod blir från 15 mars - till 15 april 2021, vilket man kan se på antagning.se/viktiga-datum

    Jag kan i så fall rekommendera att titta på möjlighet att utbilda sig till Fastighetsmäklarassistent, ett icke-reglerat yrke där man kan i o f s få anställning med vilken tidigare utbildning som helst men det är större chans att få jobb med den utbildningen som Mäklarsamfundet erbjuder - utb.till Kvalificerad fastighetsmäklarassistent. Utbildningen som börjar den 4 februari 2021 är dock, tyvärr, fulltecknad men man kan ställa dig i kö, mer info och anmälningsblankett finns här!

    Annars kan man läsa mer inom ekonomi, matematik eller data. Att ta körkort, om man inte redan har ett - är också ngt. som jag kan rekommendera!
    Man kan också försöka komma på någon kurs i ekonomi på högskolenivå som är öppen för SEN ANMÄLAN. Detta pga flera orsaker: det är bra att kunna mer inom ekonomi om man vill bli fastighetsmäklare men även inom många andra yrken, och även av den anledning att det finns möjlighet att utbilda sig till fastighetsmäklare genom fristående kurser (det är en osäker väg att gå... men finns exempel på att folk lyckades med det förut!). På "den vägen" måsta man bl.a ha minst 15 godkända högskolepoäng inom ämnet Ekonomi.