Helena
    Hej!

    Jag läser samhällsvetenskaps linjen med inriktning statsvetenskap. Vi ska skriva ett gymnasiearbete och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om. Jag är väldigt intresserad av segregation, fördomar, inkludering/ exkludering i samhället. Har svårt med att avgränsa det jag väljer vilket gör allt komplicerat. Vad skulle jag kunna skriva om? Och vilka frågeställningar ska jag ha? Tänkte avgränsa arbetet till bara Stockholm. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,
    vi på FRåGA SYV är inte lärare i samhällskunskap och kan inte godkänna temat för gymnasiearbete från samhällsvetenskapsprogrammet. Som "privatperson" kan jag dock ge lite tips, men det blir upp till dig att använda dem eller låta bli. Jag tänker att det borde vara möjligt att begränsa på så sätt att ta temat "Bostadssegregering i Stockholm - som det ser ut nu, 2021" (och frågeställningar: - "Hur ser det ut statistiskt sett, i siffror? - Varför ser det ut så? - I hur stor utsträckning är det "självvalt", alltså folk vill bosätta sig nära sina vänner och släktingar även om de har möjlighet att flytta till andra områden? - Vad är negativa följder av en sådan segregering? - Finns det positiva aspekter (fördelar) och vilka i så fall? - Prognos inför framtiden (vad säger expeterna)?").
    På samma sätt borde man kunna välja t.ex UTBILDNINGSSEGREGATION (grundskolorna i Stockholm) eller gymnasieskolorna i Stockholm - eller högskolor-universitet eller yrkeshögskoleutbildningar.

    Annars så kan man helt eller delvis "gå den mycket teoretiska vägen"; börja med definitionen VAD är Segregation? Finns det olika sätt att definiera på? Hur mäter man segregation? Måste man bekämpa segregation: varför eller varför inte? Vad tror experter om framtiden vad gäller segregation: kommer det gå upp eller ner och varför de tror det?
    Samtidigt som man skriver om teorierna bakom segregation kan man också ta in några intervjuer med personer som på olika sätt vet mycket om segregation: t.ex ställa frågor till några elever som bor i områden där majoritet av familjerna är etniska svenskar och några elever som bor i områden där majoritet av de som bor är inte etniska svenskar. Du ställer då samma frågor till alla dem och jämför deras svar. Intervjupersonerna bör "skyddas" med att du ändrar deras namn, t.ex genom att skriva: Intervjuperson 1, som jag kallar för "Anna"; Intrvjuperson 2, som jag kallar för "Henric".

    Frågor och svar taggade med 'söka om åk 1' (2 st.)

    • Evelina

      Byta linje och gymnasium?

      Hej jag går första åter i gymnasiet och vill byta linje och gymnasium och jag tänkte söka till årskurs ett till hösten men jag vet inte hur man gör och det finns ingen syv på min skola.

      Ludmila: : Hej Evelina, kika gärna på http://antagningskanslier.se/kansli/antagningskansliet-i-nykoping/ - om man söker gymnasiestudier i Nyköping, då är den här sida "din sida". Kontakta gärna... Läs hela svaret
    • Lucas

      Omvalsperiod om man ska söka om från åk 1?

      Går just nu i åk 1 på gymnasiet, men har bestämt att jag ska söka om till åk 1 på mina grundskolebetyg till annan skola och linje. Har redan gjort allt detta under det preliminära valet, men skulle vilja göra en liten ändring under den kommande omvalsperioden. Hur ska jag göra detta? Kommer min...

      Mikael: : Det är exakt samma chanser du har att komma in på en gymnasial utb som de som läser åk9 nu. Du försämrar inte dina chanser genom att ändra under omvalsperioden. Lite svårt... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga