Helena
    Hej!

    Jag läser samhällsvetenskaps linjen med inriktning statsvetenskap. Vi ska skriva ett gymnasiearbete och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om. Jag är väldigt intresserad av segregation, fördomar, inkludering/ exkludering i samhället. Har svårt med att avgränsa det jag väljer vilket gör allt komplicerat. Vad skulle jag kunna skriva om? Och vilka frågeställningar ska jag ha? Tänkte avgränsa arbetet till bara Stockholm. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,
    vi på FRåGA SYV är inte lärare i samhällskunskap och kan inte godkänna temat för gymnasiearbete från samhällsvetenskapsprogrammet. Som "privatperson" kan jag dock ge lite tips, men det blir upp till dig att använda dem eller låta bli. Jag tänker att det borde vara möjligt att begränsa på så sätt att ta temat "Bostadssegregering i Stockholm - som det ser ut nu, 2021" (och frågeställningar: - "Hur ser det ut statistiskt sett, i siffror? - Varför ser det ut så? - I hur stor utsträckning är det "självvalt", alltså folk vill bosätta sig nära sina vänner och släktingar även om de har möjlighet att flytta till andra områden? - Vad är negativa följder av en sådan segregering? - Finns det positiva aspekter (fördelar) och vilka i så fall? - Prognos inför framtiden (vad säger expeterna)?").
    På samma sätt borde man kunna välja t.ex UTBILDNINGSSEGREGATION (grundskolorna i Stockholm) eller gymnasieskolorna i Stockholm - eller högskolor-universitet eller yrkeshögskoleutbildningar.

    Annars så kan man helt eller delvis "gå den mycket teoretiska vägen"; börja med definitionen VAD är Segregation? Finns det olika sätt att definiera på? Hur mäter man segregation? Måste man bekämpa segregation: varför eller varför inte? Vad tror experter om framtiden vad gäller segregation: kommer det gå upp eller ner och varför de tror det?
    Samtidigt som man skriver om teorierna bakom segregation kan man också ta in några intervjuer med personer som på olika sätt vet mycket om segregation: t.ex ställa frågor till några elever som bor i områden där majoritet av familjerna är etniska svenskar och några elever som bor i områden där majoritet av de som bor är inte etniska svenskar. Du ställer då samma frågor till alla dem och jämför deras svar. Intervjupersonerna bör "skyddas" med att du ändrar deras namn, t.ex genom att skriva: Intervjuperson 1, som jag kallar för "Anna"; Intrvjuperson 2, som jag kallar för "Henric".

    Frågor och svar taggade med 'uppflyttning' (2 st.)

    • Linn

      Vad händer om jag inte har tillräckligt med p för att studera vidare?

      Kära Syv! Jag har studerat klart min första år på högskolan, men för att får går vidare till nästa läsår behöver jag har minst 30 poäng, men jag själv har bara klarat 20,5p. Så vad händer med mig nu? Blev jag utsläng eller? Med vänlig hälsning Linn

      Melina: : Hej Linn!Det kan variera från skola till skola och beroende på program. Kontakta den person som är programansvarig för att höra hur du kan göra, vissa... Läs hela svaret
    • Emma

      IB utbildning utan pre-IB år?

      Hej jag läser just nu ett år high school i USA och funderar på att byta till IB utbildning när jag kommer tillbaka till Sverige. Jag har läst hotell och turism programmet på DCC Stockholm och känner inte att det är tillräckligt utmanande. Jag har tankar på att studera mera utomlands och tänker...

      Anna: : Hej Emma! Du får hemskt gärna ta kontakt med IB-koordinatorer på alla de gymnasieskolor som du kan tänka dig att läsa på. Det är ganska många sökande till IB-skolorna (till alla... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga