Helena
    Hej!

    Jag läser samhällsvetenskaps linjen med inriktning statsvetenskap. Vi ska skriva ett gymnasiearbete och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om. Jag är väldigt intresserad av segregation, fördomar, inkludering/ exkludering i samhället. Har svårt med att avgränsa det jag väljer vilket gör allt komplicerat. Vad skulle jag kunna skriva om? Och vilka frågeställningar ska jag ha? Tänkte avgränsa arbetet till bara Stockholm. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,
    vi på FRåGA SYV är inte lärare i samhällskunskap och kan inte godkänna temat för gymnasiearbete från samhällsvetenskapsprogrammet. Som "privatperson" kan jag dock ge lite tips, men det blir upp till dig att använda dem eller låta bli. Jag tänker att det borde vara möjligt att begränsa på så sätt att ta temat "Bostadssegregering i Stockholm - som det ser ut nu, 2021" (och frågeställningar: - "Hur ser det ut statistiskt sett, i siffror? - Varför ser det ut så? - I hur stor utsträckning är det "självvalt", alltså folk vill bosätta sig nära sina vänner och släktingar även om de har möjlighet att flytta till andra områden? - Vad är negativa följder av en sådan segregering? - Finns det positiva aspekter (fördelar) och vilka i så fall? - Prognos inför framtiden (vad säger expeterna)?").
    På samma sätt borde man kunna välja t.ex UTBILDNINGSSEGREGATION (grundskolorna i Stockholm) eller gymnasieskolorna i Stockholm - eller högskolor-universitet eller yrkeshögskoleutbildningar.

    Annars så kan man helt eller delvis "gå den mycket teoretiska vägen"; börja med definitionen VAD är Segregation? Finns det olika sätt att definiera på? Hur mäter man segregation? Måste man bekämpa segregation: varför eller varför inte? Vad tror experter om framtiden vad gäller segregation: kommer det gå upp eller ner och varför de tror det?
    Samtidigt som man skriver om teorierna bakom segregation kan man också ta in några intervjuer med personer som på olika sätt vet mycket om segregation: t.ex ställa frågor till några elever som bor i områden där majoritet av familjerna är etniska svenskar och några elever som bor i områden där majoritet av de som bor är inte etniska svenskar. Du ställer då samma frågor till alla dem och jämför deras svar. Intervjupersonerna bör "skyddas" med att du ändrar deras namn, t.ex genom att skriva: Intervjuperson 1, som jag kallar för "Anna"; Intrvjuperson 2, som jag kallar för "Henric".

    Frågor och svar taggade med '"bra betyg"' (2 st.)

    • Privat

      Kan jag läsa mer än de tillåtna poängen på komvux?

      Hej! Jag går 3:e året i naturprogrammet och har F i flera ämnen pga privata skäl och därmed kunde jag inte fokusera på mina studier. Jag varken kan eller hinner göra prövning i något änne denna termin och hade tänkt att ta tag i mina studier efter studenten genom komvux. Jag har läst att man...

      Julia: : Hej, på komvux brukar man kunna läsa 850 poäng på 2 terminer (detta för att vårtermin på komvux brukar vara längre 22 v. i stället för 20 v. och... Läs hela svaret
    • Farhad

      Vad räknas som bra betyg?

      Hej, jag går första året i teknik och ligger på C nivå enligt lärarna och får C på de flesta prov. Alla kompisar och många lärare säger att C i gymnasiet är jättebra men mina föräldrar klagar på C och blir lite besvikna när jag kommer hem o berättar att jag fått C på ett svårt matteprov.

      Liselotte: : Hej Farhad! Jag undrar vad du vill göra efter gymnasiet? Om du vill söka till högskola/universitet, konkurrerar du i så fall med ditt meritvärde som räknas ut på alla betyg (från alla... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga