Helena
    Hej!

    Jag läser samhällsvetenskaps linjen med inriktning statsvetenskap. Vi ska skriva ett gymnasiearbete och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om. Jag är väldigt intresserad av segregation, fördomar, inkludering/ exkludering i samhället. Har svårt med att avgränsa det jag väljer vilket gör allt komplicerat. Vad skulle jag kunna skriva om? Och vilka frågeställningar ska jag ha? Tänkte avgränsa arbetet till bara Stockholm. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,
    vi på FRåGA SYV är inte lärare i samhällskunskap och kan inte godkänna temat för gymnasiearbete från samhällsvetenskapsprogrammet. Som "privatperson" kan jag dock ge lite tips, men det blir upp till dig att använda dem eller låta bli. Jag tänker att det borde vara möjligt att begränsa på så sätt att ta temat "Bostadssegregering i Stockholm - som det ser ut nu, 2021" (och frågeställningar: - "Hur ser det ut statistiskt sett, i siffror? - Varför ser det ut så? - I hur stor utsträckning är det "självvalt", alltså folk vill bosätta sig nära sina vänner och släktingar även om de har möjlighet att flytta till andra områden? - Vad är negativa följder av en sådan segregering? - Finns det positiva aspekter (fördelar) och vilka i så fall? - Prognos inför framtiden (vad säger expeterna)?").
    På samma sätt borde man kunna välja t.ex UTBILDNINGSSEGREGATION (grundskolorna i Stockholm) eller gymnasieskolorna i Stockholm - eller högskolor-universitet eller yrkeshögskoleutbildningar.

    Annars så kan man helt eller delvis "gå den mycket teoretiska vägen"; börja med definitionen VAD är Segregation? Finns det olika sätt att definiera på? Hur mäter man segregation? Måste man bekämpa segregation: varför eller varför inte? Vad tror experter om framtiden vad gäller segregation: kommer det gå upp eller ner och varför de tror det?
    Samtidigt som man skriver om teorierna bakom segregation kan man också ta in några intervjuer med personer som på olika sätt vet mycket om segregation: t.ex ställa frågor till några elever som bor i områden där majoritet av familjerna är etniska svenskar och några elever som bor i områden där majoritet av de som bor är inte etniska svenskar. Du ställer då samma frågor till alla dem och jämför deras svar. Intervjupersonerna bör "skyddas" med att du ändrar deras namn, t.ex genom att skriva: Intervjuperson 1, som jag kallar för "Anna"; Intrvjuperson 2, som jag kallar för "Henric".

    Frågor och svar taggade med 'andra chans' (2 st.)

    • Johan

      Är det en bra ide att gymnasiesnittet bestämmer för resten av livet?

      Jag tänkte om det fanns någon debatt enligt dem som kontrollerar universitetsutbildningar i det här landet om ens gymnasiesnitt skall bestämma för resten av livet vad en människa kan läsa då man får bara garanterad prövningar om man väljer specifika kurser på naturvetenskaps eller...

      Julia: : Hejsan,om man tittar på de senaste forskningsresultat som påvisar att människohjärnor mognar när personerna är ca 25 år gamla, blir man mycket... Läs hela svaret
    • Lea

      Sjukdom under nationella prov?

      Jag ligger hemma med vattkoppor och har nationellt prov i Spanska på onsdag, eftersom vattkoppor är väldigt smittsamt bör jag självklart inte gå. Är denna sjukdom godtagbar för att inte göra nationella prov? Har jag möjlighet till att göra det vid ett annat tillfälle? Jag ligger inte särkilt bra...

      Daniel: : Hej Lea, tråkigt att du är sjuk. :( Krya på dig! Ang. provet- självklart kan man inte gå i skola och skriva provet om man är sjuk. Be dina föräldrar/vårdnadshavare ta kontakt... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga