Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Evan,
    det är inte reglerat (finns alltså inga regler) angående vad man kan jobba som utbildad psykolog med utländsk examen, men utan en svensk legitimation. Det är blir helt upp till en arbetsgivare - vad just den arbetsgivaren tycker. Och arbetsgivare kan tycka väldigt olika.

    Mitt förslag är att du söker många olika jobb. Kika gärna på "skolyrken", som ex. yrke/studiepedagog eller skolvärd (det är personalbrist i de svenska skolorna, så de kan på vikariat anställa med vilken utbildning som helst, även för att undervisa, i stället för en legitimerad lärare, när det ej finns någon lärare att anställa).

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    utan svensk legitimation får man Inte jobba som psykolog eller kalla sig för en psykolog i Sverige. Däremot är det tyvärr inte reglerat vad man Får jobba som.
    Se gärna vilka Lediga jobb som annonseras och sök alla som du tycker du kan klara av att ha (vad gäller språket, kunskaper inom det område som jobbet omfattar, körkort..? och annat).
    Många jobb kräver att man har körkort (även om man inte kör bil... konstigt nog) - det är för att i fall man skulle behöva köra, så kan man ... hur som helst, så ska man se vad för kvalifikationer som arbetsgivare efterfrågar, men det är inte farligt att söka i alla fall (även om man inte har allt det som arbetsgivare önskar), detta för att det är mycket möjligt att ingen söker som har alla de kvalifikationer som arbetsgivaren efterfrågar - då har även andra personer en rimlig chans att få jobbet (med undantag av de jobb där man Måste ha vissa kvalifikationer, ex. Bussförare, som måste ha ett giltigt busskörkort; Elektriker - som måste vara utbildad elektriker).
    Vi känner till många exempel på att utländska akademiker arbetar inom "andra områden", det vill säga inte direkt inom det som de är utbildade till (i alla fall under de första åren i Sverige). De exempel som vi känner till är att de jobbar bl.a som Guider >> och  Modersmålslärare >>.