Råjan

    När man har masterexamen i engelska, hur mycket behöver man plugga för att kunna undervisa i engelska och hur lång tid tar det?

    • Ludmila : Svar från Linnéuniversitetet (Växjö): ... några yrken som våra alumner har: •Doktorand •Frilansande undertextare, främst på distans åt SDI i USA •Handläggare, IKEA KundServiceCenter •Projektadministratör på översättningsbolag •Språklärare på högstadiet •Teknisk översättare •Undertextare •Översättare, Lidl •Översättare med egen firma •Översättare med egen översättningsbyrå På översättarprogrammets hemsida finns några alumnintervjuer. https://lnu.se/program/fackoversattning-i-engelska-franska-eller-tyska-magisterprogram/inriktning-tyska-svenska-deltid-distans-deltid-tyska-ht/ Även om vår utbildning har ordet "facköversättning" i namnet brukar vi ofta säga att vi utbildar "language professionals". Man kan arbeta med språk och kommunikation i olika former.
    • Vägledare : Do you want to work in advertising and PR, translation and interpretation, politics, travel, journalism, international relations, cultural criticism? All these fields require skills in English and knowledge related to different cultures.
    • SYV-besökare : När det gäller Masterutbildning/Magisterutbildning i engelska så är det svårt att leverera någon färdig lista över yrken. Under fliken karriär på nedan två sidor kan du läsa mer om vilka yrkesområden och arbetsgivare som några studenter arbetar inom. https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=HEN2M&pInr=ENGE https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=HEN2M&pInr=SPRA Mitt tips är alltid att studenten själv ringer och talar med programansvariga för att höra om det är en utbildning som leder i den riktning de själva är intresserade.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Råjan,
    masterprogrammen är 2-åriga program på heltid på avancerad nivå, alltså man ska innan dess ha avklarat motsvarande "kandidatexamen" (som är minimikravet; och det tar 3 år på heltid, i alla fall i Sverige, att klara av kandidatexamen - och detta Efter gymnasiet, alltså utbildningar på högskolor-universiet).

    Exakt Vad man kan jobba med om man har masterexamen i Engelska, är kanske svårt att lista upp... men bl.a kan man satsa på en akademisk karriär - sikta på att bli språkforskare eller undervisa på högskolenivå (Högskolelärare).
    En annan möjlig sysselsättning kanske är att bli läroboksförfattare (skriva Läroböcker för undervisning i engelska).
    Kika också gärna på Språkyrken. Kan man väldigt bra engelska, kanske kan man bli Skribent, Korrekturläsare och/eller Talskrivare (jobba med texter på Engelska, i första hand).
    Det är en lång väg att uppnå så högt nivå som masterprogrammet (därför att det förutsätter minst fem års pluggande på eftergymnasial nivå) och på så lång tid kan arbetsmarknaden förändras ganska mycket.
    Som det är nu så är det svårt (och ibland omöjligt) att inom många språkyrken få "fastanställning" med månadslön; undantaget - Lärare i språk, där man kan få fastanställning med månadslön (i första hand som lärare på grund- och gymnasieskolorna, men även som folkhögskolelärare). I de övriga språkyrken är det vanligt med tillfälliga (uppdrags-)anställningar - man får söka olika uppdrag och när uppdraget är slut, så kanske man inte har ngn inkomst på ett tag, tyvärr.
    Vi fick för inte så länge sen ett meddelande från en tolk med mångårig tolkerfarenhet som skriver om att i fall hen visste hur jobbigt det skulle bli att "jaga" alla de olika tolkuppdragen, skulle hen aldrig satsa på att bli tolk, utan skulle bli språklärare i stället.

    SYV-besökare SYV

    Hej,
    Nedan följer ett antal exempel på de yrkestitlar man kan ha med högre utbildning (t.ex på masternivå) inom språk, bl.a inom engelska:
    Antagningshandläggare
    Översättare
    Tolk
    Administrativ assistent (Administratör) och översättare
    Bibliotekarie
    Chief accountant (Account manager)

    Frilansande facköversättare
    Gymnasielärare
    Handläggare
    Lektor

    Project Coordinator
    Teknisk skribent
    Utbildningsadministratör
    Språkkonsult

    Yrkestitlarna (ovan) är exempel på vad de före detta studerande uppger att de hade några år efter sina avslutade språkstudier.

    Svar från Stockholms universitet, var god läs nedan:

    Som modersmål talas engelska av mellan 350 och 400 miljoner människor och minst lika många använder språket som officiellt andraspråk. Engelska institutionen är en internationell institution med studenter och lärare från många delar av världen. Den är dessutom ett av de främsta centra i Skandinavien för studier i engelska. Vi erbjuder en varierad och bred utbildning med såväl språkfärdighetsträning som studier i skönlitteratur, språkvetenskap och akademiskt såväl som kreativt skrivande. Kurserna ger både praktisk erfarenhet av språket och teoretiska kunskaper inom ett antal områden. Hos oss kan du exempelvis studera sociolingvistik (språket i relation till samhället), äldre, modern och postmodern litteratur, poesi, psykolingvistik (språket i relation till psykologi), kreativt skrivande och mycket mer.

    Kunskaper i engelska är värdefulla oavsett hur ens framtidsplaner ser ut. Att behärska engelska är nödvändigt för de flesta typer av studier och inom många yrken är engelska en förutsättning. Såväl affärsmän som ekonomer, läkare och administratörer förväntas kunna använda engelska. Studier i engelska leder till många yrken, alltifrån lärare (även annan undervisning), forskning och översättning till arbete inom stads- och kulturförvaltning, industri, handel och turism.

    Vänliga hälsningar