Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sofia,
    jag undrar om du efter utbildningen vill jobba i England eller i Sverige?
    Om man i Sverige vill jobba med socionom-liknande yrken, då rekommenderas (och i vissa fall även krävs) att man har socinomexamen som man får på socinomprogrammet (3,5 år högskoleutbildning i Sverige). På socionomprogrammet (svensk högskoleprogram) läser man mycket inom Socialtjänstlagen och har en hel termin praktik på en arbetsplats där många socionomer jobbar efter sin utbildning (oftast inom Socialtjänsten, som Socialsekreterare). Vill man i Sverige jobba som Socialsekreterare eller Kurator, t.ex Skolkurator, då är det mer eller mindre ett krav att ha socionomexamen. Vill man jobba som Kurator inom hälso- och sjukvården, är det absolut ett Krav att ha socionomexamen som endast fås på socionomprogrammet i Sverige. (Vad gäller behörighet i matematik, då räcker det med godkänt betyg i matematik 2a - behöver inte vara just i 2b).

    Yrken inom Socialt arbete
    Det är viktigt att känna till att Yrken/socialt-arbete är för det mesta "lands-specifika", alltså olika regler gäller i olika länder. Vilka yrken inom socialt arbete som finns i Sverige kan du se på framtid.se/yrken/socialt-arbete
    I andra länder kan yrken ha andra namn och ganska annorlunda regler kan gälla vad gäller vilken utbildning som krävs för att kunna arbeta inom de yrken.

    Om utbildningar i England
    Sedan "brexit" kan många förändringar ha skett. En utbildning från England som skulle påbörjas efter "brexit" är en utbildning från ett land utanför EU. För att med sådan utbildning kunna få arbeta i Sverige kan viss "omskolning" (kompletteringar med kurser och med praktik) krävas men det är inte alltid möjlighet till omskolning finns, så det kan i vissa fall bli "så illa" att man måste gå hela utbildningen i Sverige.

    Om du vill jobba inom Socialt arbete i Sverige men inte kommer in på socionomprogrammet, kan du titta på andra möjligheter. T.ex finns det utbildningar inom yrkeshögskolan - och godkänt betyg i matematik 1 brukar vara tillräcklig (inom ämnet matematik) för att anses vara behörig sökande; titta gärna på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    tuc-yrkeshogskola/stodpedagog
    hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-hermods-distans-goteborg
    lernia-yrkeshogskola/socialpedagog
    campus-varnamo/stodpedagog-inom-funktionsvariation
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog
    campus-nykoping/stodpedagog-funktionshinderomradet
    hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-karlskrona
    campus-skelleftea/stodpedagog-campus-skelleftea-distans
    yrkeshogskolan-i-landskrona/stodpedagog
    reveljen-vuxenutbildning-solleftea/behandlingsaspedagog-reveljen-distans
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/stodpedagog-yrgo-distans