Andreas
    Hejsan jag har endast 14.09 i merit poäng och undrade vad man kan söka för program inom universitet etc? :-) Jag har läst högskoleförberedande program och har godkänt i dom kurser för att söka till universitet och högskolor, men har inte dom tillräckligt höga poängen för att kunna läsa ett program för att komma in på det jag vill. Sist jag kollade på dessa program så hade jag störst chans att komma in på arkeologi programmet som hade 14 i merit poäng från gymnasiet osv.
    • Milla : Är du intresserad av arkeologi?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är inte meningen att söka till ”vilken utbildning som helst”, ”bara för att” man har god chans att komma in; sedan ska man ju också klara av läsa hela den utbildningen och jobba inom den branschen också!

    Ex har många lärarprogram låga antagningsgränser, tyvärr. Vill du läsa till lärare?

    Gör Högskoleprovet. Försök höja ditt meritvärde också: se om du redan har max i merit, t.ex.

    Kika på andra utb än högskola också, ex yrkeshögskola !

    Studie- och yrkesvägledare