Jag studerar ämneslärarprogrammet för Gymnasieskolan, vilket kräver två ämnen. Utöver det vill jag även bli en programmeringslärare och har läst, samt kommer att läsa programmeringskurser vid sidan av lärarstudierna. Finns det något typ av krav för att jag officiellt ska kunna tilltala mig som programmeringslärare eller är det en subjektiv bedömning som varje individuell skola får göra? Som exempel behöver jag ha minst 90 hp "ämnesstoff" för att "officiellt" bli en mattelärare (om det är mitt andraämne), eller 120 hp om det är mitt förstaämne. Finns sådana krav för en programmeringslärare? Kan jag redan nu som lärarstudent kalla mig själv för en programmeringslärare utan att ha arbetat som det?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32092 frågor besvarade.
Vad krävs för att bli en programmeringslärare?
1 Svar
Hej Fredrik,
det är skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som bestämmer i frågor om lärarleg. Vad jag som Allmän studievägledare kan säga (inte expert på just lärarutbildningar) att du bäst får svar på din fråga hos studievägledare som jobbar på lärarhögskolorna. Annars, så ser det ut som att dataämnen på gymnasiet hör till de så kallade "vissa ämnen", var god se Framtid.se/yrke/larare-i-vissa-amnen
Du kan ansöka om att bli bedömd som behörig i dessa ämnen om du uppfyller kraven enligt Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2011:159).
Exempel:
Vad gäller lärarens kompetens att undervisa i Ämnet gränssnittsdesign
En lärares kompetens är relevant för ämnet gränssnittsdesign om hen
1. har behörighet i något av ämnena animation i gymnasieskolan, digitalt
skapande i gymnasieskolan, grafisk kommunikation i gymnasieskolan,
programmering i gymnasieskolan eller webbutveckling i gymnasieskolan,
webbserverprogrammering i gymnasieskolan och mobila applikationer i
gymnasieskolan samt med godkänt resultat har genomgått utbildning om 15
högskolepoäng inom mjukvarudesign, programmering eller webbutveckling
och dessutom med godkänt resultat har genomgått utbildning om 15
högskolepoäng inom gränssnittsdesign, interaktionsdesign, användbarhet eller
informationsarkitektur, eller
2. på annat sätt visar likvärdiga kunskaper och kompetenser.********
**************
OM LÄRARENS KOMPETENS ATT UNDERVISA i Ämnet programmering
En lärares kompetens är relevant för ämnet programmering om han eller hon
1. med godkänt resultat har genomgått utbildning om 90 högskolepoäng
inom datateknik, datalogi eller informatik varav 30 högskolepoäng inom
programmering, eller
2. på annat sätt visar likvärdiga kunskaper och kompetenser.
Frågor och svar taggade med 'för- och nackdelar - kandidatprogram eller fristående kurser?' (2 st.)
-
pol kand kan man läsa politices själv?
Hej, jag kan inte hitta nånstans att man skulle kunna läsa politices själv. Jag har frågat några universitet men har inte fått svar än. Kan man läsa och bygga upp programmet själv eller måste man läsa programmet tillsammans med...
Hej C!vad gäller kandidatexamina så kan varje lärosäte bestämma ganska mycket självt. Du kan få olika svar från olika lärosäten: högskolor och universitet. En... Läs hela svaret -
Beteendevetare fristående kurser?
Hej! Jag undrar om ni vet om det är möjligt att plocka ihop en kandidatexamen i beteendevetenskap som är ”lika mycket värd” som ett samlat program, fast med fristående kurser? Vet att det inte är en skyddad titel och att universiteten har lite olika...
Hej Sofia!när man plockar ihop själv söker man till varje nästa kurs och riskerar att inte komma in. Det är en stor nackdel. Fördelar kan vara (precis som du skriver) att man behöver inte... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga