Zilan

    Hej jag läser mitt sista år på Gymnasiet ekonomiprogrammet inriktning juridik. Efter gymnasiet hade jag tänkt studera engelska lärare för elever som läser grundskolan. Jag har ingen aning vad som krävs för att komma in i den utbildningen, vilka ämnen jag måste ha läst? Hur många poäng? Vad krävs det liksom?. Och hur många år läser man den utbildningen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Zilan,
    engelska på den svenska grundskolan läser eleverna både på mellan- och på högstadiet.
    Högstadielärare i Sverige är ofta behörig att undervisa i 3 ämnen, t.ex engelska, svenska och samhällskunskap; eller engelska, matematik och fysik. Läs även två utökningar av det här svaret, nedan.
    Hoppas mitt/mina svar blir till hjälp!

    Bra att veta är kanske att Gymnasielärare är även behörig att undervisa i samma ämne även på högstadiet; och högstadielärare - i samma ämne även på mellanstadiet.

    Du vill kanske bli utbildad gymnasielärare i t.ex engelska och ännu ett ämne... Gymnasielärare brukar vara behöriga i 2 ämnen. Och då kan du i de två ämnena undervisa både på gymnasiet och på högstadiet...

    Lärarutbildningar (och i första hand lärarutbildningar för Grundskolelärare) är "under översyn". Det är möjligt att stora förändringar kommer att ske inom kort.
    ****
    Det mest praktiska är att se vilka lärarprogram som ges på det lärosäte (högskola eller universitet) där man vill läsa. Och välja ett av de lärarprogram och söka det i första hand; och så kan man söka till några till lärarprogram i andra, tredje och så vidare hand...

    För behörighet till Högskola/universitet behöver du Examensbevis. Är ditt examensbevis från ett Högskoleförberedande gymnasieprogram, då har du grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Är examensbeviset från ett yrkesprogram - behöver man även se till att få godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6.
    Eng7 krävs inte för att kunna komma in på lärarutbildning där man läser mot att bli lärare i engelska, men det är bra att läsa eng7, om man kan.
    Eng7 ger ju också + 1.0 i merit och så är det alltid bra att kunna mer engelska, och speciellt om man vill bli lärare i det språket!

    Du läser EK/juridik - det är ett högskoleförberedande program (EK), så om du får Examensbevis (och inte ett Studiebevis) - då kommer du ha grundläggande behörighet.
    Särskild behörighet beror på Vilka dina undervisningsämnen blir.
    Att bli lärare i endast Engelska - kan gå... men det kan inte jag rekommendera att du satsar på. Det kan bli svårt att få heltidsjobb sen, då de flesta ämneslärare är behöriga i 2-3 ämnen.
    Det finns ju inte heller ngt. program där man blir "lärare i engelska", endast - utan det är minst ännu ett ämne till ...

    Men, visst, om du vill bli lärare i endast engelska - sök kurser i engelska på högskolenivå; Engelska A, B och C eller I, II och III (alltså du behöver läsa minst 3 terminer "ren engelska" på högskolenivå först...). Sedan ska du fösöka hitta KPU, kompletterande pedagogisk utbildning (som är ett program på 3 terminer på heltid eller på 6 terminer på halvtid), men KPU prioriterar också blivande lärare i 2-3 ämnen. Så det kan bli svårt att komma in på KPU. Men det kan gå... finns dock tyvärr inga garantier. Och medan du läser 3 terminer engelska på högskolenivå, så kan också hela lärarutbildnings-systemet förändras... så frågan är om KPU kommer då att finnas, över huvudet taget... det vet vi inte idag. Om KPU kan du läsa på studera.nu/att-valja-utbildning/lararutbildningar/lararutbildningsguiden/kpu

    Så, bekvämare och säkrare är att hitta ett Lärarprogram, men då är det för gymnasielärare - 2 ämnen och för högstadielärare 3 ämnen, som regel.

    Exempel på några lärarprogram:
    utbildning till gymnasielärare i

    Svenska och Engelska - oru.se/utbildning/program/amneslararprogrammet-inriktning-mot-arbete-i-gymnasieskolan-svenska-engelska

    Musik och Engelska (inom behörighet ingår att göra och bli godkänd i Färdighetsprovet i musik) - oru.se/utbildning/program/amneslararprogrammet-inriktning-mot-arbete-i-gymnasieskolan-musik-engelska

    Samhällskunskap och Engelska (till den kanske du kommer sakna Samhällskunskap 2; de andra kurser för särskild behörighet till den utb. ingår i din nuvarande gymn.utbildning) - oru.se/utbildning/program/amneslararprogrammet-inriktning-mot-arbete-i-gymnasieskolan-samhallskunskap-engelska

    i Idrott och Engelska (till den kanske du kommer sakna Naturkunskap 2, de andrakurser för särskild behörighet ingår i din nuvarande gymn.utbildning) - oru.se/utbildning/program/amneslararprogrammet-inriktning-mot-arbete-i-gymnasieskolan-idrott-och-halsa-engelska

    Det är rätt så svår bostadssituation och vi rekommenderar därför att i första hand titta på studier i den staden där man vet att man har eller kan få bostad.
    Till lärare läser man i absolut Minst 3 år på heltid; ofta längre... gymnasielärare i 2 ämnen medför fem års studier på heltid. Det är väldigt jobbigt att ständigt leta bostad och flytta runt mellan andrahands-kontrakt... vi känner tyvärr till många fall då folk hoppar av utbildningar pga bostadssituationen.
    Därför rekommenderar jag, som sagt, i första hand titta på vilka utbildningar som finns i den staden där du med störst sannolikhet kan ha bostad under studietiden. På lärarhögskolan i den staden finns studievägledare, som är välinsatta i just Lärarutbildningar på sitt eget lärosäte. Mycket info brukar finnas på skolans hemsida. När man hittar de programmen som man är intresserad av - se vilka kurser som krävs för Särskild behörighet. Saknar du någon av de kurserna - så kanske det går att lösa på så sätt... t.ex om du vill läsa mot gymnasielärare i engelska och samhällskunskap, men du har inte läst gymnasiekurs Samhällskunskap 2 - då kanske du kan komma in i alla fall, men då via "ingång Engelska" så du läser den engelska delen av din utbildning först; och under tiden läser även på komvux - Samhällskunskap 2, så att du tills det är dags att börja på "samhällskunskapsdelen" - har godkänt betyg i Samhällskunskap 2... Om det är möjligt, får man kolla med studievägledare på just den aktuella lärarhögskolan.

    • : Ja men det var inte det jag frågade, vad krävs för att komma in i den utbildningen, vilka ämnen måste jag ha läst i gymnasiet och ungefär hur många poäng behövs det. Hur många år i universitet läser man?
    • Mikael : Jo, visst men om du t.ex även vill ha matte som ditt undervisningsämne - då behöver du ha godkänt betyg i Matematik 4; och om du vill ha Samhällskunskap som undervisningsämne - Samhällskunskap 2... så det beror mycket på KOMBINATION av ämnena som man vill bli behörig lärare i.
    • Mikael : I vilken stad vill du läsa till lärare?
    • : Hade funderat på Västerås
    • Anna :

      I Västerås är det Mälardalens högskola som erbjuder utbildningar på högskolenivå. Men Ämneslärarprogrammet - https://www.mdh.se/utbildning/program/amneslarare-gymnasiet verkar ges i Eskilstuna.
      I Västerås erbjuds, i alla fall enligt de uppgifter som finns idag - https://www.mdh.se/utbildning/program/grundlararprogrammet-arskurs-4-6 utbildningar till mellanstadielärare och https://www.mdh.se/utbildning/program/grundlararprogrammet-forskoleklass-arskurs-1-3-vasteras - till lärare i Förskoleklass och upp till år3 på grundskolan ("lågstadielärare").
      Se gärna info på lärosätets hemsida www.mdh.se och du kan också med fördel vända dig till studievägledningen på just den aktuella högskolan. De borde veta bäst om sina egna utbildningar; bättre än någon annan... :)

    Läs alla kommentarer