Hejsan,

    lärare är ofta behörig i två eller tre olika ämnen, inte bara i Idrott.
    Gymnasielärare är oftast behörig i två ämnen och grundskolelärare - i tre ämnen.

    Du är intresseradav att bli grundskolelärare men det är bra att veta att Gymnasielärare blir också behörig att undervisa i samma ämnen även på grundskolan.
    Vilka ämnen som får kombineras i ämneslärarexamen och mycket annan viktig info för blivande lärare hittar du på http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen

    Mer info för den som är intresserad av att utbilda sig till lärare finns på
    http://www.framtid.se/profession/larare/
    http://studera.nu/att-valja-ratt/lararutbildningar/vilka-lararutbildningar-finns/

    Vill du verkligen bli behövig att undervisa Bara i ett ämne - Idrott? - och bara på grundskolan? I så fall kan du ha svårt att få en heltidstjänst. Om du vill bli behörig i flera ämnen /för grundskolelärare är det 3 ämnen som är "standard"/, är det viktigt att få fram vilka de andra två ämnen är. Sedan är det så att det inte alla högskolor/universitet som har examinationsrätt i alla ämnen.

    I praktiken så är det bäst att kika på vad den högskola/universitet där man vill läsa på lärarutbildningen kan erbjuda, prata med Studievägledare på den skolan, och välja en av deras utbildningar: bekvämast är det att välja ett Ämneslärarprogram, och då är det några olika ämneskombinationer som det finns att välja på.

    Andra sätt att bli behörig lärare på finns också, men de är ganska krångliga... Läs gärna vår sammanställning på: den här sidan>>

    Ang. behörighet: om det i Ämneslärarprogrammet ingår bli behörig i t.ex matte - då behöver du godkänt betyg i matte 4. Om det ingår Moderna språk - betyg i moderna språk 3, dvs det är viktigt att veta vilka andra ämnen som du vill bli behörig att undervisa i - för att svara på frågan om vilka kurser som du behöver för behörighet. Viktigt att tänka på - ämnen får ej kombineras fritt (dock finns det ganska många olika möjliga kombinationer av ämnen).

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA