Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Davin!

    Läs om yrken Guide>> och Naturguide>>www.framtid.se

    Angående utbildning som krävs för att jobba som turistguide:

    - du behöver kunna det språket på vilket du ska guida + mycket bra om du kan engelska;

    - det är en fördel om du har körkort för personbil (och har du körkort för buss, är det ännu bättre);

    - du behöver skaffa dig kunskaper om det område, där du ska guida - exempel: för att guida i Stockholm, måste man kunna mycket om Sveriges och i synnerhet Stockholms historia och arkitektur.

    Ju fler kunskaper och erfarenheter du har, desto bättre men minst gymnasiekompetens (valfritt gymnasieprogram) + du behöver uppnå "viss ålder". Många gånger sätter man 20 års-gräns när man söker turist-guider. Detta pga man anser att det krävs viss mognad och livserfarenhet för att klara av de situationer som kan uppstå när man guidar turister.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    L.

    Liselotte