Liv
    Hej. Jag är intresserad av många saker men har nu bestämt mig för att veterinär är ett yrke som jag skulle vilja jobba med. Min fråga är hur svårt det är idag att komma in på veterinärprogrammet och jobba som det? För man har ju hört att läkare är väldigt tufft, i antagning osv, och att veterinär är lite likadant. Stämmer det? (Även idag?)

    Mina betyg är medelmåttiga, antar jag. Har några MVG:n (A:n), men mest VG och G. Det jag måste göra är att läsa ett basår för att få all behörighet - men då undrar jag om det är någon idé om man inte har alla betyg i A:n? Hur stor är chanserna att komma in på programmet idag?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Liv! Ovan har jag klistrat in en tabell som visar hur Antagningsstatistik har sett ut de senaste ggr. - till veterinärprogrammet.
    Du behöver komplettera och kommer därför "på betyg" prövas i BII som är Kompletteringsgruppen. Förra året krävdes det 20.84 i meritvärde. Om man har alla A-betyg (MVG) får man 20.0 och för att få högre än 20.0 behöver man även ha meritpoäng - exemeplvis godkänt betyg i Engelska 7 (som är tredje gymnasiekurs i engelska). Om du har godkända betyg i Engelska A och B, kan du läsa Engelska 7. Om du endast har godkänt betyg i Engelska A, behöver du först läsa Engelska 6 och sedan Eng 7.

    HP-är urvalsgrupp "högskoleprovet". som du ser i tabellen (ovan) längst ner

    Högskoleprovet befriar inte från kravet på att bli Behörig, men man kan med rätt så låga betyg (även med endast godkända betyg, ej högre) komma in i HP-urvalet om man får tillräckligt högt resultat på Högskoleprovet.

    Angående hur höga betyg som krävs... Som du ser brukar inte antagningsgräns till Vet.programmet gå lägre än ca 21.0... för att komma över 20.0 gränsen behöver man ha - som lägst - majoritet B-betyg (några A-betyg dock också) + max i merit.
    B-betygen är det mitt emellan VG och MVG. Kan dock inte lova att det räcker... därför måste man sträva efter alla högsta betyg + max i merit.

    Du kan kika på de olika yrken inom Djurhälsopersonal.