Thor
    Hej
    Jag slutade skolan någonstans i 9:an eller rättare sagt beslutade mig för att inte längre dyka upp på lektionerna. Detta resulterade i en rad streck i betygen bl.a Svenska och samhällskunskap. Dessa har jag nu massor år senare tagit tag i och läser nu upp svenskan och samhällskunskapen som är det som krävdes för gymnasiebehörighet så vitt jag kan förstå. Nu till min fråga.

    Jag har fastanställning sedan 2002.
    Tre barn, fru och villa.

    Jag har senare åren känner ett behov av att åtminstone ha möjlighet att söka in på högskolan om jag en dag känner att det är det rätta; och vill således skaffa mig en högskolebehörighet.

    Vad krävs av mig nu? Jag kommer aldrig kunna studera 3år på gymnasie och ytterligare några år på högskolan på heltid. Så min tanke är att på något sett nu till att börja med skaffa mig högskolebehörighet på distans samtidigt som jag arbetar på så sätt blir inte ekonomin lidande under denna period. Om dagen väl kommer då högskolan lockar så får man förstås sluta arbetet eller ta tjänstledigt med inte under den gymnasiala utbildningen.

    Vad krävs för att jag skall få högskolebehörighet?
    Kan jag läsa sv,ma,eng, osv på gymnasienivå och på så sätt skaffa mig högskolebehörighet eller måste jag läsa ett helt program? Om det är så att jag kan läsa kurserna en efter en så får du gärna informera om vilka kurser jag MÅSTE ha sedan förstår jag att olika högskoleutbildningar kräver olika men antar att det finns någon grundbehörighet. I en perfekt värld kan jag läsa matten nu för att om något år läsa engelska osv. För att tillslut ha de kurser jag behöver men fungerar det så?

    Jag verkar vara den enda i världen som vill läsa högskola utan att gått gymnasie så det är helt omöjligt att hitta informationen om det förutsatt att du inte tänker dig läsa ett helt program.

    Tacksam för er svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Thor!
    Eftersom du har ganska lång arbetslivserfarenhet skulle du kunna åberopa Reell kompetens.
    Hur du ansöker om prövning av reell kompetens, finns det info om på den här sidan:
    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Ansok-om-provning-av-reell-kompetens-sa-har/

    Ju fler gymnasiala betyg du har desto större är chansen att din ansökan om bedöma dig behörig på Reell kompetens blir beviljad.
    Jag tror inte de godkänner dig som behörig till högskola utan att du kan uppvisa ett enda gymnasiebetyg.

    De kurser som jag rekommenderar att du börjar med är
    Svenska 1
    Matematik 1
    och Engelska 5 - det är de första kurser på gymnasienivå.

    Sedan skulle jag rekommendera att du fortsätter med Svenska 2 och och sedan med Engelska 6 och sedan beroende lite på vad du skulle velat läsa på högskolan sen.

    Egentligen, är det som du själv skriver - en 3 årig gymnasial utbildning på heltid som krävs med obligatoriska kurser:
    Svenska 1, 2 och 3
    Engelska 5 och 6
    Matematik 1
    + kurser i Samhällskunskap, Religionskunskap, Historia (minst en 50 poängskurs i vardera ämne - ska vara godkänd). Annars så är de flesta gymnasiala kurser större, á 100 poäng = 100 undervisningstimmar.

    För att kunna få plats på gymnasiala kurser söker du på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Förhoppningsvis kan din kommun kurser på distans. Annars så kan du fråga efter "flex" också - flexibla studier.
    Bra om du kan boka tid med SYV på komvux i din kommun och göra upp någon sort av Studieplanering.

    Du kan annars börja läsa nu, på en gång - gå in på www.matteboken.se och börja läsa matte på egen hand. Du kan repetera grundskolematte och sedan börja läsa Matematik 1. När du känner att du kan innehåll i kursen bra, anmäler du dig till en prövning. Kostnad för prövning brukar ligga på 500 kr per prövning. Det är din kommun (ofta Komvux) som kan svara på frågor om prövningar. I vissa kommuner (som t.ex. i Göteborg) finns det speciella Prövningsenheten och i andra kommuner - som t.ex. i Stockholm - är det enskilda skolor som tar emot ansökan om prövningar (inte Komvux centralt, alltså).

    Har man KUNSKAPER, borde man kunna få betyg - på ett eller annat sätt (t.ex. genom prövningar).
    Så "krokset" är att skaffa sig tillräckliga kunskaper.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig LYCKA TILL!
    ANNA