2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,
    det är "huvudman" för grundskolan /oftast i praktiken Rektor på grundskolan/ som fattar beslut om att en elev får gå om åk9. Det är inte alls säkert att man kan få göra det, även om eleven vill och även vårdnadshavare är "med på det", utan det är rätt så ovanligt att en elev får gå om åk9. Det som annars händer (som regel) om eleven ej blir behörig till gymnasiets nationella program, är att eleven blir antagen till IM, ett av Introduktionsprogrammen på gymnasiet och där försöker bli behörig till gymnasiet nationella program. I första hand är det Yrkesintroduktion (om eleven är intresserad av något praktiskt yrke) eller Programinrikttat val (som är en ny utbildning från 1 juli 2019) som en obehörig elev kommer att antas, är min gissning. 
    Om IM - var god läs på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM

    Liselotte
    • : Ja, jag förstår. Men vad behöver ske för att man ska gå om nian? asså behöver man gå om ifall man har F i alla ämnen? Inte klarar av nationella proven? Får för mycket frånvaro? Vad/vilka faktorer kan avgöra om du får gå om nian?
    • Anna : Det är en PEDAGOGISK BEDÖMNING som rektor gör - i samråd med lärarna och kurator: rektor försöker komma fram till Var eleven har bättre chans att nå upp till målen och få godkända betyg i grundskolekurser (på grundskolan eller på gymnasiets IM-program); även önskemål från eleven och föräldrarna och elevens ålder kan tas in i bedömningen... men det finns också grundskolorna som "som princip" inte låter gå om utan "skickar alla elever vidare" till gymnasiet: och obehöriga "hamnar då" på IM-programmen... Det handlar, alltså, inte om Närvaro eller antal godkända betyg utan om kommunens policy och den Individuella bedömningen som rektor gör. Det är inte elevens rättighet att gå om nian, oavsett närvaro eller antal godkända/icke-godkända betyg.
    • Anna : Jag har nu även skrivit ett nytt svar, som, förhoppningsvis, förklarar hur reglerna ser ut.
    • Emma : Hej på er, jag tar upp tråden kring rätten att gå om nian. Jag ser ju att den är ett par år gammal. Jag trodde inte elever hade rätt att gå om nian, precis så som ni skriver ovan. Jag pratade nyligen med skolverkets upplysningstjänst som sa att eleven HAR rätt att gå om om hen vill det. Är det något ni också fått uppfattningen om nu på senare tid?
    • Anna : Menar du en elev som inte uppnår behörighet till gymnasiets yrkesprogram? eller menar du alla elever som vill gå om nian, t.ex för att de vill uppnå bättre konkurrenskraft inför gymnasieval nästa år? eller vilken situation menar du, varför vill eleven gå om nian? När du pratade med skolverket, bad du om hänvisning till Var i styrdokumenten det står. Man läser text i styrdokument, sedan finns det ibland kommentarer och allmänna råd - men till syvene och sist är det den bedömningen som huvudman gör (gäller det en elev på en kommunal grundskola är det i praktiken rektor på skolan som har tolkningsföreträde, men jag tror inte det har skett någon förändring på den punkten att rektor får ej bevilja gå om nian om eleven blev behörig till ett yrkesprogram, alltså fick godkända betyg i sv,eng,matte + fem andra ämnen).
    • Emma :

      Hej. Det gäller en elev som vill gå om nian pga att han inte är behörig till yrkesprogram (relativt nyanländ). Eleven själv trycker på om att få gå om, medan vi från skolans sida är tveksamma till om det är det bästa. Så egentligen gäller frågan mer om skolan har rätt att neka eleven att gå om och istället låta eleven gå på IM? Gällande samtalet med Skolverket så hänvisade hon till kapitel 7, paragraf 15. Tack för att ni tar er tid!

    • Anna :

      Det här en tolkningsfråga: i skollagen, kap.7 §15 står det bl.a "En elev i grundskolan...  har också rätt att efter skolpliktens upphörande slutföra utbildningen under ytterligare två år, om eleven inte har nått upp till de kunskapskrav som minst ska uppnås för respektive skolform." Och det kan man tolka på olika sätt***, men det måste också tas hänsyn till elevens förmåga att ev.uppnå behörighet till gymnasiet: om den pedagogiska bedömningen görs att eleven förmodligen inte kommer kunna uppnå behörighet till gymnasiet, då skulle inte en omgång hjälpa och det är i så fall bättre att satsa på yrkesintroduktion, där hen kan bli anställningsbar även utan att uppnå grundskolekompetens.
      Vad Exakt menas med "slutföra utbildningen"? Eleven som inte har nått upp till de "kunskapskrav som minst ska uppnås" är det enligt min bedömning  behörighet till yrkesprogrammen, och då borde eleven i så fall ha rätt att gå ännu 2 år på grundskolan, antingen gå om årskurserna 8 och 9 eller gå om 9-an 2 ggr.?!  Alltså, är det en tolkningsfråga, en juridisk sådan. Om ni inte kan övertala eleven och vårdhadshavare om att det är bättre för eleven att gå över till IM på gymnasiet, då råder jag er att involvera en jurist (om det är så att ni inte vill ge eleven möjlighet att gå om 9-an). Enligt hur vi tolkar skollagen (men vi är inte jurister) och enligt den praxis som vi känner till så får huvudman (i praktiken - rektor) bevilja en omgång, men det görs sällan (ofta får eleverna gå vidare till IM på gymnasiet, antingen för att de själva vill det eller för att huvudman/rektor nekar omgång pga hen gör bedömning att eleven inte har rätt att gå om).

    • Emma : Ok, tack. Svårigheten är ju att det då handlar om olika tolkningar och så, och man undrar ju vad som faktiskt gäller om eleven skulle driva detta vidare. Om eleven anser att det bästa för honom är att gå om, och skolan inte, kan hen då KRÄVA det, utifrån vad som står i skollagen? Ursäkta många frågor, men jag blir inte klok.
    • Anna : Vi blir inte riktigt kloka heller. går eleven på en kommunal grundskola? I så fall råder jag dig att ta frågan till en kommunjurist (på kommunen bör finnas anställda med juridisk kompetens, som får lusläsa Skollagen och ge svar). Det blir ju (om eleven driver frågan) en tvist mot kommunen/utbildningsförvaltningen, så de borde vara intresserade att förebygga det genom att på förhand få fram "rätt svar". Jag tror det spelar mycket stor roll om skolpersonal som känner eleven gör den pedagogiska bedömningen att eleven kommer uppnå behörighet till yrkesprogrammen om hen får gå om nian, eller inte. Om inte, då är det typ "ingen idé". Givetvis kan inte lärare och rektor se in i framtiden och garantera hur kunskapsutvecklingen blir hos eleven, men de måste göra prognos. Du kan också höra med Skolinspektionen (dit klagomål på skolorna kommer in) om de tidigare haft liknande fall och hur utfallet på dem blev. Svår fråga och vi är inte jurister. Det är en skolJuridisk fråga, man borde ha juristexamen för att lösa den.
    • Emma : Tack för all hjälp! :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ska försöka svara på din kommentar. 
    Det finns regler när eleven inte får gå om "nian": det är om eleven blir behörig till Något av gymnasiets nationella program, dvs om eleven får godkända betyg i svenska, eng, matte + fem andra, valfria, ämnen och med det uppnår 8 godkända betyg och blir behörig till yrkesprogrammen - i så fall får inte rektor fatta beslut om "omgång".
    I de fallen eleven ej blev behörig till ngt av gymnasiets program, så Får rektor fatta beslut om omgång... men det sker rätt sällan. 
    Allt fler kommuner börjar "skicka elever vidare" till gymnasiet, oavsett hur pass behöriga/obehöriga eleverna är. 
    Förklaringar är flera: det blir trångt på grundskolan om många ska gå om... elever från dagens åk8 ska ju upp i nian och så "gamla nior" också: hur ska alla få plats? Det är ju också lärarbrist, ovanpå allt...
    Sedan vill man inte att eleverna planerar för "omgång" på förhand. Man vill att eleverna gör sitt bästa och om de vet att ingen får gå om - så gör eleverna sitt bästa, tycker man... 
    Men ibland uppstår det oväntade situationer, ex. tragiska händelser eller att eleven var sjukskriven under stora delar av åk 9 - i så fall kan eleven eventuellt gå om nian, men det är inte eleven eller föräldrarna som bestämmer det (de för Önska det)... Det är rektor på grundskolan som fattar beslut om det.
    Vänigen
    ANNA

    Frågor och svar taggade med 'samhälle inr beteende' (8 st.)

    • Elin

      Förslag på gymnasiearbetesämne för samhälle inr beteende?

      Hej! Jag går sista året på gymnasiet på de samhällsvetenskapliga programmet, inriktning beteende. Jag har tänkt och sökt hur mycket som helst men hittar inget ämne jag vill skriva om. Kan jag få lite hjälp och förslag på ämne samt frågeställningar? Jag vill inte skriva om stress, politik,...

      Julia: : Hej Elin,kika gärna på fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete och kanske i första hand på punkt 17 i listan där. VänligenJulia SYV
    • Denis

      vilka/vilken linje passar?

      Hej, jag går nu i nian och försöker välja linje till gymnasiet. Vill bli åklagare i framtiden men vet dock inte om jag ska välja Ekonomi Juridik eller Samhälle Beteende. Läste om ämnena som fanns i Sam Beteende och jag drogs mycket till det men vet inte om den linjen ger mig rätt behörighet till...

      Anna: : Hej Denis, Åklagare >> kan man bli på sikt, men man måste ha grundutbilnding från juristprogrammet. Behörighet till juristprogrammet kan man få på vilket nationell gymnasial program... Läs hela svaret
    • Ibrahim

      Vad kan man bli efter Samhällsprogrammet ?

      Jag frågar om vilka yrken man blir behörig till om man väljer Samhälle inrikting samhäller och samhälle inriktning beteendevetenskap efter gymnasiet. Jag vet redan polis informatör samhällsvetare Pysiolog Kurator Socionom Lärare

      Peter: : Hejsan, direkt efter gymnasiet kan det bli svårt att få jobb, då man inte lär sig ngt. yrke på samhällsvetenskapsprogrammet, men kika gärna på... Läs hela svaret
    • Lina

      Vad ska jag välja?

      Hej! Jag är 16 årig tjej som är väldigt so inriktad. Jag vill gå någon SO linje på gymnasiet men jag vet inte vilken. Jag skulle kunna tänka mig gå Samhälle Samhälle eftersom jag gillar lag och rätt, brott och straff & demografi. Men jag skulle också kunna tänka mig gå Samhälle Beteende...

      Anna: : Hej Lina! De olika inriktningar på Samhällsvetenskapsrogrammet läses från årskurs 2. Sedan är det också så att de Inriktningskurserna är inte behörighetsgivande och du blir... Läs hela svaret
    • Miriam

      På vilket gymnasium kan jag studera teckenspråk, teater?

      Hej! Jag undrar alltså var jag kan studera till att bli skådespelare, och sjukhus clown. Eller kunna ta extra kurser utanför linjen "samhälle" på gymnasiet! Jag vill gärna lära mig teckenspråk för att kunna hjälpa hörselskadade barn med diagnoser på sjukhus, och skapa glädje. Därför vill jag bli...

      Anna: : Hej Miriam! Så roligt att du vill lära dig teckenspråk och jobba som sjukhusclown! Jag ser att du är 14 år, undrar om du läser i åk8 nu eller i åk9 - dvs om... Läs hela svaret
    • Emma

      Samhällsvetenskap utan inriktning? -Kan man gå psykologi på HSK ändå?

      Hej! Jag har tänkt att söka in till varierande ProCivitas-skolor i Skåne i nian för att förbereda min gymnasieutbildning. Jag har varit i kontakt med ProCivitas-elever på en gymnasiemässa denna veckan och de berättade att samhällsvetenskapen på deras skola inte har några inriktningar. Min fråga...

      Mikael: : Hej Emma! Behörighet till olika högskoleutbildningar kan du se här http://www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola Till psykolog behöver du Grundläggande behörighet (som är inbakad i... Läs hela svaret
    • Samar

      Humanistiska eller samhälle beteende?

      Hej! Jag har varit väldigt osäker mellan hum och Sam-beteende. Och jag vill bli en psykolog senare men älskar språk så bestämde mig för humanistiska till slut. Men idag när jag berätta för min mamma att jag har bestämt mig och tänker söka imorgon och berättade att det ska bli humanistiska så är...

      Milla : : Hej Samar, behörighet till Psykologutbildning på högskolenivå är - Grundläggande behörighet (som man får på alla högskoleförberedande program) och särskild behörighet: Matematik 2 och Samhällskunskap 1b. På... Läs hela svaret
    • Ida

      Kan inte bestämma mig för vilken linje jag ska gå?

      Jag har valt ut tre linjer som jag kan tänka mig att gå på, Ekonomi inr juridik, Humanistiska inr språk, Samhälle inr beteende. Alla tre känns väldigt lockande och jag har försökt tänka ut både för och nackdelar. Vilken linje ska jag välja? Kan man gå Sam inr beteende eller Humanistiska även om...

      Lena: : Hejsan, bra att du ändå har sorterat ut ett par program som intresserar dig av alla program! Jag vet inte om det gör det lättare när jag säger att du kan söka alla de högskoleutbildningar du nämner utifrån... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga