Cecilia

    Hej, Jag är legitimerad yrkeslärare men har arbetat i grundskolan i 5 år som lärare. Jag skulle gärna vilja kombinera mitt ämne med syv. Vad behöver jag läsa in då? Jag läste i en tråd att det inte finns behörig/obehörig eller legitimation inom SYV. Måste jag läsa in hela syv-programmet för att bli en attraktiv medarbetare? Eller finns det några speciella kurser som är mer fördelaktiga att gå än andra, så att man blir konkurrenskraftig på arbetsmarknaden? Vad rekommenderar ni? Kan praktik på en skola vara tillräckligt? Vad slår mest? Mvh Cecilia

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Cecilia!
    Du har rätt i att (ännu) inte finns någon legitimation för SYV-ar. "Behörig SYV" är hen med examen från SYV-programmet som är en 3-årig högskoleutbildning på heltid.
    Det finns "överbryggande" utbildning för lärare och socionomer som är kortare: se information på umu.se/utbildning/kurser/overbryggande-kurspaket-mot-studie--och-yrkesvagledarexamen
    Jag tror tyvärr inte att några få kurser från SYV-programmet skulle leda till att man blir betraktad som "behörig SYV". Dessutom så är det svårt (kanske omöjligt) att hitta de kurser som fristående; det är mycket möjligt att de flesta ges endast inom programmet.

    Bli SYV genom praktik? Tveksam till det...
    Praktik inom SYV-programmet är "inbäddad" in i utbildningen, ges under flera tillfällen och man förbereder sig på utbildningen inför praktiken (får uppgifter att utföra på skolan och handledare finns på arbetsplatsen och även en annan handledare som är högskolelärare som besöker en flera gånger under praktikperioden); efter praktiken redovisar man på skolan vad man har utfört (t.ex har vi tittat på flera inspelade vägledningssamtal, som vi genomförde under praktiken, fick feed-back från kursare och lärarna).

    På vilket sätt tänker du ordna praktikplats? Det är en sak att "gå bredvid" i några dagar för att få insyn i arbetsuppgifterna och en annan - att få en längre (flera månaders) praktik. När jag läste till SYV hade vi 14 veckors praktik på heltid, uppdelat i 3 perioder; minst en vecka skulle vi vara på praktik på en Arbetsförmedlingen.
    ***
    Eftersom yrket SYV är mer eller mindre icke-reglerat (i den bemärkelse att ingen legitimation finns) så blir det i princip helt upp till arbetsgivare att bestämma vem hen tror passar att anställa som SYV. Många arbetsgivare föredrar anställa personer med examen från SYV-programmet (de så kallade "behöriga SYV-ar") men det är inte förbjudet att anställa med vilken utbildning som helst. På det sättet är det mycket svårt att råda ang. vilken utbildning du behöver gå, annat är just SYV-programmet som kommer ge dig examen som SYV.

    Mitt förslag...
    Kanske gå tillväga så här: prata med SYV-ar på några skolor, ställ frågor om hur deras arbetssituation ser ut, be sedan att få gå bredvid en SYV på en skola i några dagar, som en sort "förlängd studiebesök". Sök tjänster som SYV. Chansen är störst att börja som SYV om man inte har examen på kortare vikariat eller deltidstjänster, t.ex om det är vikariat på en termin på 30% av heltid som är förlagd på 2 eller 3 olika skolor (sådana tjänster brukar inte behöriga SYV-ar söka till, och då finns det en chans att få in foten...). Ibland utlöses det "akuta vikariat" t.ex mitt i gymnasievalsperioden om ordinarie SYV blir sjukskriven, och då måste rektor hitta en ersättare snabbt - då kan man också få chansen att börja som SYV och testa jobbet ett tag. Dock är det svårt att hoppa in och börja leverera direkt. Men så får man i så fall se det som en stor utmaning! Sedan, med viss erfarenhet av att ha jobbat som SYV, kan man få längre vikariat och kanske till slut även fastanställning.

    Du skriver i din fråga om att du vill kombinera "ditt ämne" med att arbeta som SYV. Vilket är "ditt" ämne? Jag vet att det finns SYV-ar som också undervisar på deltid - t.ex i samhällskunskap på grundskolan (när samhällskunkskapslärare saknas och SYV-tjänten var på deltid, från början); det är sådana "nödlösningar" pga lärarbrist och att ibland har inte skolan råd att anställa en SYV på heltid. Å andra sidan kan lärare ibland "hoppa in" och täcka upp som SYV-ar (när SYV-en saknas på en skola). Återigen är det ofta en tillfällig nödlösning.

    • :

      Tack för tipset på tillvägagångssättet! Jag kommer jobba 80% på en skola nästa läsår och skolan har ingen syv men kommer behöva söka en. Jag tänkte om jag antingen går med syv eller om man kan klara det själv? Jag känner att jag skulle behöva få lite mer kött på benen. Ex. en arbetsbeskrivning, planering, systemet man arbetar i, olika hålltider. Inom läraryrket har vi LPP= läroplansplanering där kan man se planeringen för en hel termin, det va till stor hjälp för mig när jag började jobba som lärare.

    • Julia : Är det en grund- eller gymnasieskola som saknar en SYV? Jag frågar för att det är Olika hålltider för grundskole- och för gymnasieSYVar. :)
    • :

      Jag känner mig mest van vid grundskolan men vad är enklast? Jag jobbar som hkk-lärare och många av dessa tjänster är inte heltid, så jag jobbar på en grundskola.

    • Julia :

      På en grundskola sköter SYV-en bl.a gymnasieval. Gymnasieväljare bör erbjudas tid för vägledningssamtal i god tid innan de måste lägga in sin ansökan till gymnasiet. Med tanke på att vissa elever uteblir från samtal, t.ex pga sjukdom eller att vissa elever behöver flera samtal, så måste SYV-en jobba heltid + övertid (annars hinns det inte med). Beror givetvis på hur många elever som går i årskurs 9 på just den grundskolan. Ofta tillkommer det också "särskilda fall" då det är t.ex oklart om eleven blir behörig till gymnasiets nationella program eller inte; i så fall bör man jobba med den eleven som om hen är "2 elever" - göra upplägg för att hen blir behörig och ett annat upplägg i fall hen inte blir behörig. Om en grundskola har underlag för att ge SYV-en en heltidstjänst, då kan man inte hinna göra det jobbet på halvtid.
      Prata gärna med rektorn på den aktuella skolan där du vill jobba som SYV. Om rektorn vill helst anställa en behörig syv, med examen och flera sådana söker, då kommer en behörig syv få jobbet (är jag rädd), men du får givetvis även i det fallet ta upp frågan om du kan hjälpa till SYV-en för att bl.a lära dig och kunna hoppa in i fall SYV-en blir frånvarande längre fram. Det är sådana "lokala lösningar" som ibland finns, på undantag, tillfälligt, enligt överenskommelser som är väldigt svårt att råda kring. Det beror i princip helt på hur ekonomin ser ut (vad skolan har råd med) + vad ledningen tycker och föredrar + vilka som söker utlösta tjänster. Vid SYV-brist får lärare hjälpa till så gott de kan; gymnasieval måste ju genomföras, även om ingen SYV finns. :(

    • : Nej, Det förstår jag men på skolan där jag har arbetat var syv-tjänsten på 60%, och efter att denne slutade tog skolan in syv vid arbetstoppar som gymnasievalet. Jag tänker om man har 80/20, det beror på vad skolan söker och hur de kan kombinera tjänsterna. Jag kan i och för sig förstå att det är svårt att räkna exakta timmar man arbetar, och att det lätt kan bli mer.
    • :

      Jag har undervisat i biologi också men det är ett rätt så komplicerat ämne med många kunskapskrav. Det tenderar att bli extremt mycket att göra. Jag är också intresserad av att arbeta på mellanstadiet men då är det lång utbildning på det också, ellerhur? Eller finns det enstaka kurser i vissa ämnen man kan läsa?

    • Anna :

      Är ditt främsta mål att få en heltidstjänst på en skola? I så fall måste du utgå ifrån de behov som skolan har: vilka lärare saknas? Det är i de ämnena som chansen finns att få jobba (i alla fall under det läsåret) som obehörig lärare. Alla skolor/rektorer är ute i första hand efter behöriga lärare med utbildning i rätt ämne + lärarlegitimation. Det är i fall legitimerad lärare saknas som man tillfälligt kan få möjlighet att undervisa i det ämnet. Om legitimerad lärare "hittas" kommer inte någon annan, utan legitimation anställas. Jag läste din fråga. Du är (om jag förstod rätt) legitimerad som yrkeslärare. Undrar: varför vill du inte söka jobb på gymnasieskolorna som yrkeslärare (som just är ditt yrke, där du har utbildning och legitimation)? :)

    • Anna :

      Jag tänker också på andra funktioner på grundskola, förutom undervisning och lärarjobbet, t.ex på PRAO ( https://www.framtid.se/reportage/obligatorisk-prao-fran-ht18 - nu är PRAO obligatorisk och det krävs därför Praktikanskaffare och/eller Praktiksamordnare). Det finns också andra arbetsuppgifter både på grund- och på gymnasieskolorna: som skolvärdinna, skoladministratör/utbildningsadministratör, skolbibliotekarie, vaktmästare, skolmåltidsbiträde m.fl).

    • : Tack för bra tips och länkar! Jag ska kika in på dem. Det finns inte så många jobb på gymnasiet inom restaurang- och livsmedel, tyvärr, jag har kollat och hört av mig med intresseanmälan till dessa skolor.
    • Anna :

      Det finns 118 gymnasieskolor i Sverige som erbjuder RL - se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?RL men förutom gymnasieskolorna kan även Komvux och folkhögskolorna erbjuda utbildningar inom "matlagning och matservering" på gymnasial nivå och även där kan yrkeslärare jobba! Exempel på en folkhögskoleutbildning till kock - Sjöviks-folkhogskola/kock Och även inom Yrkeshögskola finns utbildningar inom "restaurang"/matlagning - det är kvalificerade Eftergymnasiala utbildningar; titta gärna på några exempel: högre-yrkesutbildning-goteborg/bagare-konditor --- sommelier-yrgo --- köksmästare/yrgo --- tuc-yrkeshogskola/arbetsledare-maltidsservice --- akademi-båstad-yrkeshogskola/kitchen-manager --- tuc-yrkeshogskola/hotell-och-restaurang-manager --- och du får höra med de utbildningsansvariga för yrkeshögskoleutbildningar om de söker personal som ska vara delaktig i att driva de utbildningar (någon måste ju undervisa där också! :).

    • :

      Superbra! Jag bor i Mariefred och kan tänka mig jobba söder om Stockholm eller ner mot Strängnäs, Eskilstuna. I Södertälje finns RL-programmet men jag är inte säker på om jag vet om alla skolorna? I Strängnäs ska RL läggas ner vilket innebär att elever som vill gå den utbildningen kommer troligtvis söka sig till Eskilstuna eller Stockholm.

    • Mikael :

      Kontakta gärna alla skolor som du vill jobba på!

    • :

      Tack, jag har hört av mig till några. Vet du vilka yrkesskolor som erbjuder hotell, RL, administration, försäljningi närheten av mig? Vilka yrkesutbildningar inom mitt område finns det exempelvis i Södertälje, Botkyrka, Södermanlands län?

    • Julia :

      Yrkeshögskoleutbildningar finns att se på www.yhguiden.se men vad Komvux i varje kommun erbjuder får man se på varje kommunens webbplats (eller så hör man av sig till komvux i alla de kommuner, där man vill jobba).

    • Ludmila :

      du kan också titta på Lernias restaurangutbildningar i olika städer - se Lernia.se/utbildning/restaurang

    Läs alla kommentarer