Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sandra!
    Så roligt att du är intresserad av yrket Polis! Fler poliser behövs!
    Det finns ett ganska stort antal olika krav som alla måste vara uppfyllda för att betraktas som behörig sökande till polisutbildningen. Var god se polisen.se/om-polisen/bli-polis

    Vad gäller just gymnasiala kurser för Särskild behörighet, då krävs det följande:

    Godkända betyg i ...:

    Svenska 3 eller svenska kurs B eller 3 åk svenska från
    teoretisk linje eller etapp 3 i svenska eller motsvarande kunskaper från äldre svenska betyg eller utländska betyg.

    Engelska 6 alternativt engelska kurs B eller 3 åk engelska teoretisk linje eller etapp 3 i engelska eller motsvarande kunskaper från äldre svenska betyg eller utländska betyg.

    Samhällskunskap 1b alternativt 1a1 och 1a2 eller samhällskunskap kurs A eller 1 åk samhällskunskap eller etapp 2 i samhällskunskap eller motsvarande kunskaper från äldre svenska betyg eller utländska betyg.

    Historia 1b alternativt 1a1 och 1a2 eller historia kurs A eller 2 åk historia eller etapp 2 i historia eller motsvarande kunskaper från äldre svenska betyg eller utländska betyg.

    Som särskild behörighet gäller också intyg från folkhögskola och studieomdöme från folkhögskola om de innefattar de särskilda behörighetsämnena.

    Sökande som inte uppfyller de särskilda behörighetskraven blir behöriga om de har svensk kandidatexamen (gäller ej konstnärlig kandidatexamen). Kandidatexamen kan man få genom vissa studier på högskolenivå. Studiernas omfattning för att uppnå kraven för kandidatexamen, är minst 3 år på heltid.

    Liselotte