Julia
    Hej, jag gick tidigare ut naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet med ett studiebevis & kompletterar nu mina betyg på komvux. Har en kurs på 100 poäng kvar som behöver läsas in.
    Vill gärna läsa till sjuksköterska senare men är osäker på vad som krävs för att bli behörig. Är sedan tidigare godkänd i kemi 1, biologi 1 (och 2) & matte 2c, ej godkänd i fysik.
    Finns det några alternativ till vad jag kan läsa på komvux för att bli behörig till ssk-programmet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du får godkänt betyg i fysik 1a, en 150p.kurs eller i naturkunskap 2, 100p.kurs och får ut examensbevis med godkända betyg i svenska 2,3 och eng 6 samt i samhällskunskap 1b, så blir du behörig till ssk-programmet.
    Om du för examensbevis från komvux saknar en 100p. kurs kan du läsa fysik 1b1 (100p) och sedan fysik 1b2 (50p). De kurserna utgör tillsammans fysik 1a. Du får även kontakta antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill söka och fråga om det skulle räcka med fysik 1b1 så att du slipper läsa fysik 1b2, men fysik 1b2 är annars en liten kurs som på heltid läses på 2,5 veckor och i fall den inte kommer absolut krävas och inte höjer ditt meritvärde, kommer betyget i så fall inte räknas in. Betyg i de "onödiga kurser" räknas in endast om de höjer ditt meritvärde!
    Vänligen
    ANNA

    • : Hej igen & tack för ditt svar. Stämmer det alltså att jag kan läsa naturkunskap 2? Trots att jag tidigare läst & är godkänd i både biologi 1 & kemi 1?
    • Anna : LÄsa nk2 kan du om komvux i din kommun ger dig plats på kursen. Men det betyget måste ligga utanför ditt examensbevis (i alla fall enligt vad jag förstår av de reglerna som gäller för examensbevis, detta för att nk 2 ej kan ingå i samma exam.bevis samtidigt som kurserna i andra ämnen som t.ex kemi, biologi och fysik ingår - för det blir en sort "överlappning"). Så, du måste ta ut ditt examensbevis - och det kan du göra med t.ex F i fysik 1b1 och ha nk2-betyget som tillägg (utdrag från betygskatalogen). Behörighet går att bekräfta på olika sätt och alla kurser som bekräftar behörighet för dig behöver inte ligga just i ditt examensbevis.