Kimia
    Rådgivare i apotek,och även apotekare och receptarie?.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej,
    Högskoleutbildningar
    behörighet till Farmaceutprogrammet är Biologi 2, Kemi 2, Matematik 3c;
    behörighet till Apotekarprogrammet är Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matematik 4;
    behörighet till Receptarieprogrammet är Biologi 2, Fysik 1a, Kemi 2, Matematik 4.

    Till en yrkeshögskoleutbildning Apotekstekniker är behörighet:
    Gymnasieexamen plus
    Minst godkänt i kurserna Svenska/Svenska som andra språk 1 och 2, Engelska 5, Matematik 1, Samhällskunskap 1b, Naturkunskap 1b och 2
    eller motsvarande kunskaper i dessa ämnen. Minst sex månaders heltidsanställning från service och/eller försäljning efter gymnasiet.

    Någon utbildning "rådgivare i apotek" känner vi inte till. Om du menar "rådgivare i egen vård" som är en intern utbildning för de redan anställda på apoteket /kassapersonal/ - så är den inte sökbar för dem, som inte är anställda på apoteket.
    Om du menar någon annan utbildning, var god skicka direkt länk till info- om den utbildningen.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : http://www.studentum.se/apotekstekniker
    • : Tack för svaret,vad menar du med minst 6 månaders heltidsanställning från service eller försäljning,efter gymnasiet?.Mvh
    • Milla : Det ingår ofta i behörighetskrav till yrkeshögskoleutbildningar - att ha viss arbetslivserfarenhet. Man måste alltså kunna bevisa att man har arbetat på heltid i minst sex månader för någon arbetsplats där man jobbade med service eller försäljning: till exempel som säljare, som kundtjänstmedarbetare, som servitris, som undersköterska, som receptionist eller ngt. annat yrke som kan härledas till service eller försäljning.
    • Milla : På länken som du skickade står det att utbildning heter APOTEKSTEKNIKER.
    Läs alla kommentarer