Malin
    Hej! Jag är så sjukt intreserad av kemi, fysik och biologi och tycker verkligen det är super roligt, men kan inte bestämma mig om jag vill bli advokat eller läkare. Jag undrar om man kommer in på jurist utbildningen med dem behörigheterna man får från naturvetenskaps programmet på gymnasiet, eller om man måste gå ekonomi/juridik?, Kan man lixom bli det mesta inom ekonomi och samhäll också genom att gå natur eller måste man ha speciella inriktningar på gymnasiet för det? Om jag kollar på vad sol krävs för att komma in på tillexempel jurist utbildningen så står det att alla dem kurserna man behöver har man fått genom natur oxå? Så måste man inte plugga juridik alls på gymnasiet för att gå jurist utbildning och läsa till advokat?. Tacksam för svar MVH

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    det stämmer att man inte alls behöver läsa juridiska kurser på gymnasiet för att bli behörig till juristprogrammet på högskolenivå.
    Dock kan du försöka - om du vill - välja läsa juridiska kurser inom individuellt val, även om du läser på ex. NA. Det finns större chans att kunna göra det om det erbjuds även EK, juridik på samma skola där du läser ett annat program.
    Vänligen
    Julia SYV