Simon
    Jag gick ut ettan förra året med ca 16,75 i snittbetyg (merit inte inräknat). Anledningen är för det mesta att det nya betygssystemet gjorde allt mycket svårare än vad det var och dessutom att jag underskattade gymnasiet efter att ha gått ut grundskolan med 310p. Mina betyg var följande:

    Ämne Betyg
    Engelska 5 C
    Matematik 1 B
    Matematik 2 B
    Moderna språk 3 A
    Historia 1b C
    Religionskunskap 1 B
    Samhällskunskap 1b C
    Svenska 1 C
    Fysik 1 B
    Idrott och hälsa 1 B

    Jag går nu i år 2 och det ser ut som att jag kommer att få A i alla ämnen förutom Svenska där jag förmodligen kommer att få ett C och Engelska där jag ligger på ett B för tillfället. Jag fick även ett A i matte 3.

    Nu är frågan: Vad är det lägsta jag kan få på HP för att komma in i läkarlinjen i mellersta Sverige? Eller är jag tvungen att läsa upp betyg på komvux? Vilka ämnen kommer att ge mig merit? Mina föräldrar är spansktalande så det skulle underlätta med att välja Spanska i 3:an, men jag vet inte om det skulle räknas för att komma in i läkarlinjen.

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Eftersom poängen för urvalsgrupperna för betyg och högskoleprov växlar från år till år så kan jag inte svara exakt vad du behöver. Du kan gå in här och kolla hur det brukar se ut.

    https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Antagningsstatistik/

    Kan du välja Spanska steg 4 skulle det bara bra -då får du mer meritpoäng. Andra kurser som ger merit är ju Matte 5 och Engelska 7.