Daniel SYV

    hej Anton,
    det skadar så klar inte att ha höga betyg (och även djupare, bättre Kunskaper!). Om du gör ditt bästa i skolan, då gör du så bra du kan; fortsätt med det.

    Angående SAT
    SAT (Scholastics Aptitude Test) Reasoning är det vanligaste ansökningsprovet som används av universitet i USA & som kan beskrivas som en variant av Högskoleprovet men SAT fokuserar mer på personens förmåga att hantera stress & tänka logiskt. SAT är ett prov i 3 delar: critical reading (testar läsförståelse & förmåga att fullborda meningar); writing  (innehåller en kort uppsats & testar förmågan att identifiera grammatiska & andra fel); mathematics  (består av frågor kring geometri, aritmetik, algebra, statistik & sannolikhetslära). För SAT test måste man registrera sig
    Om just de skolorna som du vill söka till i USA kräver att du gör SAT, får du se på skolornas hemsida eller kontakta personal som jobbar på just den skolan.

    Stipendier
    En svår fråga. Kan finnas många små stipendier att söka; inga garantier på att få några pengar; ofta tidsödande att leta vad man kan ansöka om... och sedan Om man får ngt., så är det allt som oftast inte många tusenlappar; det kan vara mer produktivt att jobba extra och spara pengar inför utlandsvistelsen (man får då i alla fall både arbetslivserfarenhet + pengar "på banken").

    Det finns privata företag som hjälper till med att ordna utlandsstudier; kan vara så att du som elev ej betalar ngt. till just det företaget (som får betalt av skolan dit du söker - i stället) men då är det oftast ett litet urval av skolor utomlands, som just det företaget har avtal med.
    Allmän info om högre studier utomlands: Tips inför utlandsstudier & studera.nu/studera-utomlands/bra-att-veta-om-utlandsstudier

    och specifikt i USA - se educationusa.state.gov