Alicia

    Jag ska gå VO på consensum och då måste man ha godkänt i svensk, matte och engelska + 5 andra ämnen och jag undrar vad som menas med godkänt i ett ämne. För att få godkänt i de 8 ämnena måste man ha ett E i alla kriterier som t.ex. I no som biologi, kemi, fysik mm. Eller räcker det med godkänt i bara biologi för att räkna det som ett betyg?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia,
    biologi är ett ämne; kemi - ett annat ämne och fysik - ännu ett annat ämne.
    Du har rätt i att för behörighet till yrkesprogram på gymnasiet, så måste man ha godkända betyg i minst 8 ämnen, av den i svenska, engelska och matematik - i sitt slutbetyg från grundskolan.
    Hälsningar
    Mikael

    • : Tack!!
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!