Emil
    Hej!

    Jag har funderat att gå tekniskt basår på MIU till hösten. Jag går just nu Hotell och Turismprogrammet på Hedbergska i Sundsvall.

    Kraven för att komma in på det tekniska basåret är ''grundläggande behörighet'' samt matte 2. Som jag har förstått så innebär grundläggande behörighet att man har godkända betyg i Svenska 2+3, Engelska 5+6, samt Matematik 1. Detta betyder väl att man inte behöver en fullständig gymnasieexamen för att komma in på detta tekniska basår?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emil!

    Grundläggande behörighet betyder att du måste ha Yrkesexamen (examensbevis) med godkända betyg i svenska 2 och 3 och eng 6. godkända betyg i svenska 1, eng 5 och matte 1 ingår i kraven för gymnasieexamen. För övrigt så måste du ha minst 2500 betygsatta poäng och av dem minst 400 poäng godkända kurser "programgemensamma" kurser - om du läser på ett yrkesprogram.

    Det är tyvärr helt nödvändigt att ha "fullständig gymnasieexamen" för att den ingår i Grundläggande behörighet.

    Du kan läsa mer på GymnasieGuiden och hör av dig om ngt. är oklart.

    Ha det bäst!

    Peter SYV

    • : Okej! Hur fungerar APU? Det är så att jag har blivit väldigt less på min linje och kommer med all säkerhet inte att jobba inom den. Om jag skippar APU:n, går det fortfarande att ta gymnasieexamen då, förutsatt att jag har minst E i alla andra ämnen? Jag kommer att ligga på runt 2700 poäng när jag gått klart skolan till sommaren.
    • : Jag går nu sista året på Hotell och Turism.
    • Anna : jag kan inte svara att det är OK att "skippa" praktikveckorna. Praktik är kopplad till vissa andra kurser och kommer på så sätt betygsättas. Du riskerar att inte uppnå kraven för yrkesexamen. Dessutom är det vid 4 timmar "skolk" i månaden, som skola är skyldig rapportera till CSN som i sin tur drar in ditt Studiebidrag. Du riskerar förlorar Studiebidraget. Gå prata med SYV på din skola och om ni kommer överens om att du kan ta bort någon kurs och gör en ändring i din studieplan, då kan du lugnt skippa vissa "saker" (lektioner eller praktikveckorna). Det är inte bara antal poäng som spelar roll men även i vilka kurser du får godkända betyg. APU-veckorna kan du ha mycket nytta av sedan. Om du söker till yrkeshögskola, där arbetslivserfarenhet spelar stor roll, så kan även några praktikveckor bli avgörande - om du får eller inte får plats. YH kan ta in i "fri kvot" på "sammantagen bedömning" och deltagande i praktiken och omdöme/referenser från praktiken kan spela stor roll. Jag tycker därför att du bör försöka "stå ut" och genomföra hela din utbildning i sin helhet så gott du kan. Det är mitt råd till dig, men gå du prata med SYV på din skola. Sedan kan du återkomma med SYV´s (din skolans, alltså) svar! :) Lycka till!
    • : Hej Anna och tack för ditt svar!
    • : Det är så att jag vill gå Civilingenjör inom Datateknik, vilket inte har något alls att göra med Hotell och Turism och vad man gör på APUn. Jag kommer att gå ut med 2700 poäng så för att klargöra min fråga så undrar jag mer om APUn ger poäng på samma sätt som en vanlig kurs gör, samt undrar jag om APUn är en av ''kriterierna'' för att kunna söka högskola sedan. Jag är ju nu på tredje året och känner att jag redan bör ha klarat av de 4 programgemensamma kurser som krävs. Jag har aldrig haft F i något betyg så då undrar jag mer om det skulle spela någon roll om jag fick F på APUn; skulle det hindra mig från att söka till det tekniska basåret som jag vill gå? :)
    • : Jag kommer ju ändå få välja bort två ämnen som inte kommer stå på min gymnasieexamen, då jag går två extra utöver normal studieplanering.
    • Mikael : Enligt reglerna så bör det finnas inskrivet i din Studieplan redan innan du påbörja kurserna, vilka kurser du läser som U-kurser (utökade), de väljs inte bort, de finns med i Examensbeviset, men med markering "U". Se i din studieplan vilka kurser som kommer bli markerade med U. APU ingår i som en del i yrkeskurserna och i fall du inte är med, riskerar du få F i de yrkeskurserna som är kopplade till praktiken. Utöver det, så finns det stor risk att du förlorar Studiebidraget också. Prata med SYV på din skola och försök göra ändring i din studieplan. Om du lyckas få bort de kurserna, som är kopplade till APU och ha dina U-kurser som "vanliga kurser" - och på så sätt uppnå kraven för gymnasieexamen, + att din skola lovar dig att inte rapportera "skolk" till CSN, så att du inte förlorar ditt Studiebidrag - då är det helt OK. Jag skriver nu också ett nytt svar.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det kan bli stor konkurrens om platserna på det tekniska basåret. Såvida du inte har alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet, kan du inte vara säker på att du kommer in på ett Tekniskt basår.

    Att bli behörig till basåret är första steget, sedan gäller det också att komma in. Om olyckan är framme och du ej kommer in på det tekniska basåret - sök till Komvux, men det finns ej någon garanti på att få plats på komvux heller. I så fall kanske du får jobba ett år tills du kan söka nästa gång - och då är det mycket bra att ha fullständig kompetens från gymnasiet inklusive praktik, för att kunna få jobb.

    Men, säg att du kommer in på ett Tekniskt basår. Med fullständiga meriter från gymnasiet, kan du lättare få extrajobb, dryga ut kassan, så att säga... :)

    Jag tycker det finns all anledning till att genomföra APU (gammal benämning), som sedan 1 juli 2011 heter APL och som är en obligatorisk praktik á minst 15 veckor på alla yrkesprogram.

    Samråd med SYV på din skola och med din klasslärare/mentor.

    Hälsningar

    Mikael SYV