Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nermina,
    med lärarutbildningen i bagaget kan man arbeta även inom andra yrken inom skolvärlden, men även utanför skolan.
    Ett exempel är Skolledare/Rektor och ett annat - SYV, alltså mitt yrke! Så länge det ej finns ngn legitimation för SYV-ar i Sverige, så är det upp till arbetsgivare att bestämma vilken utbildning de tycker är relevant (i första hand brukar SYV-programmet som leder till SYV-examen prioriteras vid anställningar men om ingen med den utbildningen söker jobbet, kan arbetsgivare anställa ngn annan, och då även Lärare, med lärarexamen).
    Andra exempel på yrken som man kan tänkas kunna jobba inom med grundutbildningen från lärarprogrammet:
    Administratör

    Antagningshandläggare
    Utbildningshandläggare

    Studiestödsutredare

    Arbetsförmedlare

    Headhunter

    IB-koordinator

    Internationell SYV

    Jobbcoach

    KAA-ansvarig

    Karriärcoach

    Motivationscoach

    Samhällsvetare

    Samhällsvägledare

    Skolforskare

    Studiecoach

    Studieförmedlare

    Ungdomscoach

    Utbildningsadministratör

    Yrkesinformatör inom Försvarsmakten