1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sami,
    vi har nu fått info från folkuniversitetet att de ej kan erbjuda läsa på högre nivå än B2 i tyska, alltså de kan inte erbjuda läsa tyska på C-nivå.
    Mitt förslag är att du söker läsa Tyska 1 och sedan 2 eller Tyska A och B eller I och sedan II på de svenska högskolor-universitet. Du läser då tyska på heltid i 2 terminer. Förhoppningsvis kan du uppnå nivå C1 mot slutet av andra terminen. Prata också med studievägledare på de lärosäten:högskolor-universitet, där stdier i tyska erbjuds.

    Allmänt gäller:
    på gymnasienivå, i Sverige, finns kurserna i moderna språk upp till mod.språk 7, alltså om du har godkänt betyg i tyska 4, se om du hittar var du kan läsa tyska 5 (kan finnas på komvux); att få läsa tyska 6 och 7 bruka vara svårt att hitta. Men fråga gärna på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Enligt info på utlandsstudier.se/faq/omvandla-sprakbetyg-till-gers kommer man inte till C1-nivå även om man har godkänt betyg i moderna språk 7 (på den svenska skalan), alltså på komvux eller på gymnasiet kan man läsa så pass mycket - i bästa fall - att man sedan kan läsa på nivå C1.
    Min bedömning blir alltså att du bör helst läsa tyska 5 och även 6 och 7 - innan du kan läsa "någon kurs" som ger kunskaper på C1-nivå i tyska. Eller att du söker läsa tyska på högskolenivå i Sverige.

    Kunskaper på C1-nivå ligger på Avancerad nivå

    • Hörförståelse: man förstår mer invecklat språk, dess nyanser & outtalade meningar, t.ex. TV & filmer utan större ansträngningar.
    • Läsförståelse: man förstår långa, komplicerade faktatexter & uppfattar stilistiska skillnader. Man förstår fackartiklar & instruktioner även om obekanta ämnen.
    • Muntlig Interaktion: man använder språket spontant & flexibelt & anpassar sig lätt efter situationen; man kan uttrycka idéer & åsikter & anpassa sitt tal efter olika situationer.
    • Muntlig produktion: man kan detaljerat & klart beskriva komplicerade ämnesområden & sidoteman, kan utveckla sig samt avsluta med en relevant/passande slutsats.
    • Skriftlig färdighet: man kan skriva klara, strukturerade texter samt kan målanpassat beskriva komplicerade förhållanden i t.ex. rapporter & argumentera för sina åsikter.

    Nästa nivå, som heter C2, beskrivs som "nära modersmål", alltså nästan som om man hade språket som sitt modersmål.


    Hänvisningar:
    folkuniversitetet.se/tyska-c1
    utlandsstudier.se/faq/omvandla-sprakbetyg-till-gers
    skolverket.se/publikationsserier/GERS
    skolverket.se/gemensam-europeisk-referensram-for-sprak
    medarbetarportalen.gu.se/skala-för-självbedömning-av-språkkunskaper

    Frågor och svar taggade med 'hjärna' (2 st.)

    • Hej

      Vad ska man skriva om på gymnasiearbetet?

      Hej! Jag går mitt andra år på naturvetenskapliga programmet och funderar över gymnasiearbetet i trean. Jag är intresserad i hjänrnan och människors beetende. Har ni några bra exempel på ämnen jag kan skriva om utifrån mina intressenområden? Eller har ni några förslag på teman att skirva om för...

      Julia: : Hej Alva,Du får gärna kika på Fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete  där vi samlar in tips på teman för GA, men egentligen är SYV fel person att fråga om du... Läs hela svaret
    • Lizette

      Hjärta eller hjärna?

      Hej, jag går i 8n så det är kanske lite tidigt att börja oroa sig om gymnasieval, men nu gör jag det. Jag älskar verkligen att dansa, och jag skulle verkligen vilka gå estetiska-dans. Men sen tänker jag på om det verkligen är en bra bas för min framtid. Dessutom tror jag inte att mina...

      Anna: : Hej Lizette! Du har rätt i att det är lite tidigt att "oroa" sig för gymnasieval än! :) Men om du gör det, så vill jag tipsa dig om att det kanske inte behöver vara "antingen" eller... utan man kan... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga