Axel
    Hej! Jag går i årskurs 9 och ska snart göra mitt gymnasieval. Jag velar extremt mycket och vet inte om jag ska gå Natur eller Samhäll. Just nu är mitt framtida drömyrke att bli journalist och då skulle ju Samhäll med inrikting Media vara ett bra alternativ. Men, tidigare år har veterinär varit mitt drömyrke och detta ändrar sig väldigt ofta. Därför tänker jag att natur kanske är det bästa alternativ, då jag inte har några begränsningar alls i framtiden? För om jag går samhäll måste jag ju gå ett naturvetenskapligt basår för att få samma behörighet som en naturelev, vilket känns lite tråkigt...

    Jag har i dagsläget A i alla SO-ämnen och A, A och B i NO-ämnena. Jag skulle nog själv säga att jag är något skarpare på SO, men jag är ju inte så värst dålig på naturvetenskapliga ämnen för den delen. Jag tycker inte att något ämne i skolan är jättekul, så jag skulle nog inte kalla mig för varken en SO- eller NO-människa. Men är natur verkligen SÅ jobbigt som folk beskriver det? Och måste man verkligen ÄLSKA NO-ämnena för att gå natur? Jag gillar matte och biologi, medan fysik och kemi är mindre roligt. Vad tycker ni, låter natur som ett dåligt/bra alternativ för mig? :)
    • : Förstår precis vad du menar! Jättejobbigt att man måste fatta ett sådant STORT beslut när man är så ung, bara 15 år gammal. Suck! :(

    2 Svar

    Studie- och yrkesvägledare SYV på Örnässkolan

    Hej Axel!

    Det låter verkligen som om du är mitt i valet och kvalet. Vi studie- och yrkesvägledare kan inte säga till dig att det ena alternativet är bättre än det andra, för det är det inte. Tyvärr är det är upp till dig själv, vad du känner och tycker som styr. Men, har du provat att boka tid med din skolas studie- och yrkesvägledare för att prata igenom de båda alternativen? Tänk på att gärna boka flera tider och inte bara en gång, för det kan faktiskt hjälpa dig komma fram till vad du tycker är bäst.

    Ett annat tips är att försöka ha en prova-på dag på båda gymnasieprogrammen, för att prata mer med lärarna och gymnasieeleverna på just de gymnasieskolorna som du funderar på och höra hur "svåra" eller "lätta" de är. Ibland kan ett sådant besök hjälpa dig att ta ett beslut.

    Precis som du skriver ger de olika programmen olika behörighet efter studenten, men fundera på vilket som du tror du skulle trivas bäst med under studietiden. Att läsa på samhällsprogrammet i tre år och ev. ta det där basåret om det är så att du vill bli veterinär senare, eller gå naturvetenskapliga programmet i tre år för att ev. bli veterinär och sen studera till journalist om det är det du fortfarande vill arbeta med efter studenten eller något helt annat. Båda alternativen låter bra i mina öron, men vad vill du allra helst?

    Önskar dig stort lycka till med valet och framtiden!

    • Mikael : Jag håller helt med SYV Hannah men kommer nu ändå skriva ett nytt svar - med några länkar bl a till info om olika yrken och vill också tipsa om www.matteboken.se där man kan se innehåll i olika mattekurser. :)
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Du undrar bland annat om matte är verkligen såååå jobbigt på Naturvetenskapsprogrammet, som många säger. Svar på den frågan beror på om man är matteintresserad och duktig på matte, samt om man är motiverad att lägga den tid som krävs för att uppnå bra matte-resultat. Och vi alla är olika i vad vi är duktiga och mindre duktiga på. :) Du får gärna kika på www.matteboken.se - där alla mattekurser är inlagda för repetition och självstudier. På Naturvet.programmet läser man matte 1 till 3 i snabbtakt för att sedan under åk3 hinna även med matte 4 (som är en obligatorisk kurs på NA, inriktning Naturvetenskap) och för dem som vill, även hinna med matte 5 och/eller matte specialisering.

    Du kan också göra Test - här>> är snabblänk till sidan på GymnasieGuiden.se där testet finns, och inte för att "dator vet bäst" :) utan för att de frågor som ställs och de svar du ger kan förhoppningsvis tydliggöra vad du själv innerst inne vill. Och på tal om det - vad man "innerst inne vill" - så kan man kasta upp ett mynt och bestämma sig för vilken sida av myntet som ska representera vilket av dina valalternativ och så får "ödet avgöra" vad det blir... Nääääj! givetvis inte! :) men de säger att i den stunden som myntet flyger upp, så vet man "innerst inne" vad man HOPPAS det blir för sida på mynen som kommer överst, dvs då vet man vad man önskar att "ödet" ska bestämma! :) Testa och se ... sedan hör av dig och berätta om det funkade för dig! :)

    Ang. framtida yrkesval - så behöver du som tur är, inte bestämma dig idag - vad du ska "bli när du blir stor", men kika gärna på många olika yrkespresentationer på www.framtid.se - det är, om inte annat, allmänbildande, kan man säga... kanske fastnar du för något yrke, som du inte visste fanns! :)

    Hälsningar

    Mikael SYV