Isac
    Hej!

    Funderar på att söka in till en universitetsutbildning där förkunskapskraven beskrivs som "Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b/1a1 + 1a2 eller Samhällskunskap A (områdesbehörighet 5/A5)". Har gått samhällsvetenskapsprogrammet tidigare och har godkända betyg i Matte 1b, Matte 2b samt Moderna språk 3 och Moderna språk 4.

    Min fråga är då vilka av dessa ämnen som ingår i den grundläggande behörigheten och vilka ämnen som ger meritpoäng? Mitt jämförelsetal utan inräknade meritpoäng är 17,96. Vad blir då mitt slutgiltiga meritvärde när jag söker till denna utbildning?

    Tacksam för svar!
    • Liselotte : Har du fått examensbevis?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Isac,

    om du fick EXAMENSBEVIS när du slutade på gymnasiet, då har du Grundläggande behörighet (för att du gick på ett högskoleförberedande program).
    Med den särskilda behörigheten som du uppger att det krävs för just den utb., som du vill söka, så borde du få 0.5 meritpoäng för matte 2 och 1,5 meritpoäng för moderna språk, dvs sammanlagt 2.0 meritpoäng.

    Meritpoängen plussas på till Jämförelsetalet och summan blir då meritvärde, med vilket du konkurrerar om plats på en högskoleutbildning på de statliga svenska lärosäten: högskolor och universitet.

    Liselotte