frida
    Hej! Min bror vet inte riktigt vad han ska läsa efter sommaren, han är väl lite intresserad av matematik och fysik men han har ingen aning om vad han vill bli när han blir stor och därför har han inget att utgå ifrån. Han är intresserad av rymden och gillar att beräkna saker kring det. Han har alltid varit mer lockad åt det teoretiska hållet. Han läste matematik c förra terminen och jag gav förslaget att han kunde läsa matematik D till hösten, men jag tror att han är rädd för att läsa något specifikt för att han då tror att han riktar in sig på något. Han har pratat om att läsa ett basår men i och med att han redan läst matematik c och naturvetenskap a och b så känns det som att han redan har majoriteten av basårets kurser i bagaget. Har ni något tips på vad han kan läsa/bli?
    Har kollat upp ämnet fysik som kurs, för att han varit lite lutad åt det hållet, men dem kräver ofta att man läst matematik d och e. Och ofta är det i ett civilingengör-program. Vad innebär det att vara en civilingengör?
    Hur jobbar man och hur får man tag i jobb efteråt (alltså leder utbildningen till praktik eller jobb, finns en efterfrågan, eller måste han försöka leta platser själv?)

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, härligt att du försöker ruska igång din bror och hjälper honom på vägen! Om han väljer att gå en civilingenjörsutbildning så läser han ca 5 år i både teoretisk, praktiskt och främst teknisk problemlösning. Det är krävande utbildningar men arbetsmarknaden är god
    ( http://www.ingenjorsvagen.se/artikel/framtidsutsikter )..

    Det finns även den kortare varianten till högskoleingenjör - den är tre år med möjlighet till förlängning till civilingenjör. Läs mer om båda yrkena här http://www.ingenjorsvagen.se/hem/ - här kan du säkert få svar på många av dina frågor så du kanske kan uppmuntra bror att fundera.

    Ibland kan ett basår vara bra att gå om det tar lång tid mellan gymnasiet och högskolan - man kan behöva uppdatera sina kunskaper. I din brors fall så skulle han förmodligen behöva gå ett basår eftersom hans matte och naturkunskap inte räcker.

    Yrkeshögskolan kan vara ett annat tips - de har många IT/tekniska utbildningar med mycket praktik och har inte lika höga förkunskapskrav som universitet/tekniska högskolor har. Utbildningarna finns inom områden med god arbetsmarknad. Här kan ni leta utbildningar http://www.yhguiden.se/

    Hoppas bror hittar sin väg. /Lena, Syv