Linnea
    Hej,
    Jag går just nu vård programmet men jag ångrar mitt val. Jag vill byta program till antingen handel, hotell, barn och fritid. Jag funderar på att gå om ettan och börja på ett nytt program. Är detta smart eller tycker ni att jag ska byta direkt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    kan du byta direkt? är det någon rektor som svarade dig att hen tar in dig nu, mitt i läsåret, på ett nytt program?

    Det är ofta svårt (ibland omöjligt) att byta program mitt i läsåret.

    Alternativet "byta just nu" kanske över huvudet taget inte finns?

    Fråga på alla de utbildningar dit du vill byta om de kan ta in dig nu på en gång. Om du får Nej överallt, sök om till åk1 till hösten 2017. Och i så fall råder jag dig att fortsätta läsa på din nuvarande utbildning under resten av detta läsår - bl a pga du kanske ändrar dig framöver och vill stanna kvar på VO-programmet. Även om du inte vill stanna på VO, är det ändå bra att skaffa sig så mycket kunskap som möjligt och även så många godkända betyg som möjligt. Godkända betygen kan du ta med dig till ett nytt program; godkända betyg gäller, oavsett programbyte.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!

    ANNA