Emma

    Hej. Jag går första året på gymnasiet på Snitz gymnasium som är en anpassad skola men det funkar ändå inte alls. Skolan är väl okej i sig men det är mest mig det är fel på jag klarar bara inte av att gå till skolan. Det är så jobbigt och mår så dåligt psykiskt så det funkar bara inte jag försöker men det är jätte jobbigt att bara komma iväg och åka dit och efteråt är jag så himla trött. Min kropp gör också så jag mår dåligt fysiskt när jag ska till skolan för jag verkligen inte vill dit så jag mår illa, har ont i huvudet m.m och jag vet verkligen inte vad jag ska göra det är bara jobbigt alltihop. Orkar verkligen inte med skolan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    väldigt tråkigt att läsa om att du inte orkar med skolan. Jag undrar om du har kontakt med vården: läkare och/eller psykologer? Om det är "vilken skola som helst" som du inte orkar med - då är det inte en fråga till studievägledare... egentligen, utan till kuratorer, psykologer och läkare.
    Det finns i och för sig en distans-gymnasieskola Korr-on-line med några få högskoleförberedande program. alla elever har rätt att söka dit, om de vill. Många söker, konkurrensen är tuff. Det är studier på heltid och man måste några ggr per termin åka till Torsås (3 mil utanför Kalmar) på de obligatoriska träffarna. du får kika på den skolan - gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet och om du söker "som vanligt" (som vilken elev som helst) då är det via gymnasieantagningskansliet, som du sökte till gymnasiet förut. Vet inte om kurator eller psykolog "kan fixa in dig" på distansstudier utan att du ska konkurrera om plats.
    I Undantagsfall kan utbildningsförvaltningen fixa speciella lösningar, t.ex hemundervisning eller skriva in dig på Individuellt alternativ: där du kan läsa några få kurser + gå på praktik, om det är det du vill eller det som rekommenderas av läkare eller psykolog. Du får gärna se info om Individ.alternativ (som är ett av de IM-program). Förkortning "IM" står för Introduktionsprogrammen, som egentligen är för obehöriga till gymnasiet, men i undantagsfall kan även behöriga elever antas. Undantag av det slaget "fixas" av rektorer och kuratorer på rekommendation av läkare eller psykolog.

    Det är i Sverige frivilligt att gå på gymnasiet
    I Sverige är det endast Grundskola som är obligatorisk. Men frågan är - Vad finns et för alternativ? Visserligen, får man Jobba (från 13 års-åldern). Men det är mycket svårt att få jobb när man är under 18 år och inte har lärt sig ngt. yrke än. Och så är ännu en viktigt fråga: skulle du orka jobba om du fick jobb? För att få svar kanske du skulle behöva gå på praktik och testa vara på en arbetsplats...

    Sjukskrivning under en "viss tid"
    Om en läkare anser att du just nu behöver vara sjukskriven - då är det kanske en bra lösning, i alla fall just för tillfället. OBS! även om du blir sjukskriven på heltid, kan du ändå gå i skolan ibland, när du orkar. Du kanske inte får några betyg, om du missar stora delar av kurserna, men det är bra att gå till skolan i den mån som du orkar.

    Rent konkret
    Jag tycker du behöver prata med kurator på din skola och/eller med skolsköterskan, som kan förmedla kontakt till skolläkare. Men ytterst är det rektor som är ansvarig, men rektorn kan inte sjukskriva dig eller ge dig ngn behandling. Men rektorn kan hänvisa dig rätt eller på uppdag från dina vårdnadshavare försöka få utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd, att fixa ngn speciell lösning för dig: kanske en kombination av deltidspraktik + några timmar hemundervisning i veckan + möjlighet för dig att gå i skola när du orkar (det kan bli möjligt om du blir inskriven på Individ.alternativ inom IM).
    Be dina vårdnadshavare kontakta utbildningsförvaltningen i din hemkommun och även boka möte med skolpersonal: rektor, kurator, din klasslärare/mentor, skolsköterska och några av dina lärare. Bra om du och dina vårdnadshavare träffar alla de olika personalkategorier samtidigt, så att alla kan "slå sina huvuden ihop" och tillsammans försöka komma på en passande lösning.

    Med förhoppning att ngt i mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen och Lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret. Jag går på Snitz gymnasium för jag har asperger och behöver få en anpassad studiegång vilket jag har fått men det funkar ändå inte orkar knappt inte gå 1-2 lektioner per dag som är mitt schema just nu. Jag går till en psykiater som jag gjort i typ 4 år men verken hon eller min mamma tror att jag skulle kunna klara av en distansutbildning. Jag tycker distans känns jobbigt mest för man måste videochatta med någon under prov m.m så jag vet inte men skolan funkar inte alls just nu och pga det så gör det så jag mår dåligt fysiskt också. Det känns inte värt att gå i skolan och få en utbildning om man ska må såhär då orkar jag inte men jag behöver ju en utbildning så vet inte vad jag ska göra
    • Milla : Samråd med psykiatriker och med kurator på din skola. Via skolsköterska kan du få kontakt med Skolläkaren. Du behöver, så klart, en utbildning, men kanske inte just nu... kanske sen, när du mår bättre. Eller så måste din nuvarande utbildning anpassas ännu mer. Om du har 2 lektioner om dagen, kanske du ska då gå bara en lektion eller en halv lektion om dagen... jag vet inte det i detalj, för SYV är inte expert på det område, så du och dina vårdnadshavare måste få råd av de som är experter på just det område. Men, givetvis, så är du expert på hur du mår och vad du orkar - så berätta det för psykiatriker och till kuratorn, exakt hur du mår och vad du önskar, så hoppas vi de föreslår någon lösning som kommer att funka. Fråga SYV håller tummarna för dig!