Khaled
    Hej igen,

    Slutligen jag fick svar från Universitets- och högskolerådets och de bedömt mitt utländsk gymnasieutbildning betyg som jag har lämnat för 1 och halv år sedan, och det står så här :

    Din utländska gymnasieutbildning ger behörighet till högre studier i utbildningslandet och därmed även i Sverige under förutsättning att du uppfyller kraven i svenska, engelska och matematik. Se nästa sida.

    Betygsmedelvärdet från din gymnasieutbildning är 148 där 108 är godkänt och 270 är högsta betyg. Vid anmälan till högre studier kommer betygsmedelvärdet att räknas om enligt regler som gäller vid ansökningstillfället.

    Behörighet - Kurser

    Ämnen du läst i din utländska gymnasieutbildning motsvarar följande kurser i den svenska gymnasieskolan:
    Arabiska 7 - Kemi 1 - Biologi 2 - Naturkunskap 2 - Matematik 2a

    Så nu jag vill studera Ekonomprogrammet — Redovisning och revision i Högskolan Kristianstad, Kristianstad men jag vet inte vad ska jag göra nu och om jag behöver studera något i komvux eller inte så gärna om ni kan hjälpa mig eftersom jag väntat faktiskt mycket för att bedöma mitt betyg och jag vill inte slösa mer tid.

    Tack så jättemycket

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, grattis till översättningen! Bättre sent än aldrig som man brukar säga. Den utbildning du vill gå kräver ju Matte 3 och Samhällskunskap 1b. Du har Matte 2 - du behöver således komplettera med Matte 3 på Komvux. Samhällskunskap 1b står det inget om i ditt utlåtande så där är jag osäker - annars måste du även komplettera den. /Lena, Syv
    ...vad bra att du känner att du får hjälp snabbt, haha....Jag föreslår att du kontaktar Syvaren Christina Löfgreni Älmhult (det står att du bor där så jag hoppas jag säger rätt kommun) som kan svara på frågor inom vuxenutbildningen - kolla med henne om det finns möjlighet att plugga på distans. Kommuner kan ha distanskurser ibland inom just Komvux.

    http://www.almhult.se/toppmeny/barnutbildning/gymnasieskolagymnasiesarskolavuxenutbildning/studieochyrkesvagledare.4.64f1517c12af19faa808000628.html

    /Lena, Syv
    • : Tack så mycket Lena, du är jättesnäll och svara alltid så snabbt du kan. Kan jag läsa de hemifrån eftersom jag jobbar heltid och kan inte gå till skolan ??