Nellie
    Som jag känner just nu vill jag bli stylist eller något liknande inom skönhet och hälsa, men jag ändrar mig ganska mycket och tänker därför gå en "bättre" linje om man säger så, för att jag ska kunna ha större valmöjlighet i framtiden. Men jag vet inte ifall jag ska gå ekonomi-ekonomi, sam-beteende eller naturvetenskap-samhälle. Jag har velat bli mäklare för att det handlar lite om mode och jag skulle vilja arbeta med något praktiskt i framtiden, men ändå känns nasam som den bredaste utav dom jag vill gå. Sam-beteende verkar också lite intressant med kriminalitet osv... Men när man läser "förslag på yrken" så stämmer inget in på mig, likaså på na-sam. Så jag kanske borde gå ekeko men kanske ångrar mig i framtiden... Vad tycker du att jag borde göra för att se vilken linje som passar mig bäst... För jag är inte så bra på matte och inte på historia eller samhällskunskap.
    Ifall jag skulle gå en sån här linje, finns möjligheten att jag skulle kunna plugga vidare på högskola som stylist eller hudterapeut?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag tycker det är viktigt att inte bara tänka nytta när man väljer gymnasium - det verkar ju som att du i hjärtat vill gå Hantverksprogrammet stylist men överger det för nyttan i ett sam/ekonom/natur. Fundera över det eftersom dessa program är fulla av kurser som just matte, historia och samhällskunskap! Hur blir dina tre gymnasieår då?

    Du har ju rätt att välja kurser som gör dig högskolebehörig på ett yrkesprogram - det betyder att du kan gå ut med dubbel kompetens - en yrkeskompetens OCH vara behörig till högskolan. Dessutom med bra betyg förmodligen eftersom du har gått ett program som du gillar och där kurserna intresserar dig. Det har betydelse när du börjar högskola!

    Det kan vara dyrt att utbilda sig till hudterapeut eller stylist efter gymnasiet eftersom det nästan bara finns utbildningar som kostar inom dessa områden. Däremot är det lättare att göra tvärtom - det är sällan problem att läsa upp kurser inom sam/natur eller ekonomi. Lena, Syv