Kimia
    Om jag inte kan läsa gymnasiekurser,som Sva2&3 på komvux?.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia, om du läser på Vård/Omsorgsprogrammet kommer du att läsa Svenska (eller svenska som andra språk) 2 på gymnasiet, som en obligatorisk kurs. Svenska 3 har du rätt att välja inom Individuellt val för att din gymnasieskola är skyldig ge dig möjlighet att få Grundläggande behörighet. Råder dig att använda den möjligheten och läsa svenska 3 på gymnasiet.
    I fall du inte kan eller vill göra det, söker du till komvux efter gymnasiet och samtidigt anmäler dig till Särskild prövning /självstudier med handledarhjälp/.
    Det är det som i dagens läge finns. Kanske tillkommer det andra möjligheter i framtiden.
    Mvh
    Mikael SYV