Lina

    Hej! Jag är ganska vilsen när det gäller vad jag vill göra med mitt liv. Jag gillar att resa, träffa nya människor, har en kandidat i psykologi, vill jobba internationellt och är intresserad av kultur. Jag har hela tiden varit inställd på att bli psykolog men nu vet jag inte alls om det är det jag vill längre. Tips mottages tacksamt!!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lina;

    kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se - där beskrivs det över 2.ooo yrken.

    Det kan hjälpa att skaffa sig mer erfarenhet först...
    Du kan också se om du vill ta "vilket jobb som helst", tillfälligt - för att få mer erfarenhet: både livs- och Arbetslivs- erfarenhet.

    Vad kan vi på Fråga SYV göra...
    Att ge konkreta Tips - att du passar att jobba som... det och det... kan man ju så klart inte göra, så här på forumet; vi känner inte dig, över huvudet taget: och även om vi skulle ge dig tips på att "det här jobbet passar dig", så kan vi inte anställa dig. Det är tyvärr inte så att alla får anställning just där de skulle passa att jobba som: ibland är platserna upptagna och arbetsgivare söker inte att anställa någon ny eller så har arbetsgivare en annan uppfattning om vem som passar att göra jobbet.
    Arbetsgivare anställer vem arbetsgivaren vill anställa. Inom vissa yrken där det t.ex krävs att man har en viss typ av körkort, får arbetsgivaren endast välja bland dem sökande som har just Busskörkort eller Lastbilskörkort... men de Reglerade yrken är inte så många; de flesta yrken är icke-reglerade och arbetsgivare anställer precis vem dem vill, men vilken tidigare "som helst", enligt arbetsgivarens egen bedömning.
    Om du kan tänka dig starta eget och bli din egen arbetsgivare - undersök gärna den möjligheten vidare... Vi kan ge dig några tips på hemsidor med relevant info om detta, om du vill. Du kan i så fall t.ex börja med att se info och länkar på framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare

    Boka tid med SYV på komvux och med Arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen. De kan i samtal med dig - förhoppningsvis - bli behjälpliga på så sätt att du kommer fram vad du vill åta dig i framtiden, vad du vill satsa på...

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare