KAROLINA
    Vad för kurser och program finns att läsa på komvux och högskola eller universitet för att bli kemiingenjör?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Karolina,

    Kemiingenjör är inte ett Reglerat yrke, därför är det arbetsgivaren som bestämmer vilka kvalifikationer som krävs.

    En akademisk utbiIdning (dvs minst tre årsstudier på högskoIenivå) brukar krävas för att kunna få jobba som kemiingenjör. Kandidatprogrammet i kemi erbjuds på ett antaI högskoIor/universitet runt om i Sveirge. PåbyggnadsutbiIdningar kan finnas i form av magister- och masterprogram, som motsvarar ett respektive två årsstudier på avancerad nivå.

    För att bli behörig till de olika "kemiska" utbildningar på högskolenivå, brukar (förutom Grundläggande behörighet) krävas också godkända betyg i Kemi 2, Fysik 1a och Matematik 4 (men rekommendationen är att kika på just den utbildning på högskolenivå som man är mest intresserad av och se vad just den kräver för särskild behörighet). Att hitta och jämföra svenska högskoleutbildningar kan man på www.studera.nu

    Liknande yrken som jag rekommenderar att titta på är bland annat:
    Laboratorieingenjör inom kemiområde
    Kemiingenjör
    Analytisk kemist
    Biokemist
    Läkemedelskemist
    Miljökemist

    Liselotte