Ali

    Hej. Vet ej om det är rätt ställe att be om hjälp men det är så att jag har börjat studierna på liu universitet och p.g.a det så lämnade jag mitt jobb och flyttade till en annan stad i hopp om att få en utbildning. Jag läser till datateknik och jag alltid trodde att det är något jag brinner för. Men nu redan efter bara ett par månader har jag tröttnat på programmet och även på universiteten och vet ej vad jag ska göra. Studierna går sådär och har inget intresse för plugg. Är trött på att räkna och skriva kod. Vill läsa ex till psykolog, socionom, ekonom, liknande men alla lärosäte har höga antagningskrav. Mitt meritvärde ligger runt 17,5. Har ni något förslag till vad som kan vara bra att göra i den situationen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,
    om du vill söka en annan utbildning som börjar på vårterminen, se utbud av utbildningar (sökbara utbildningar); det är endast ett mindre antal högskoleutbildningar som startar på våren; de flesta startar på hösten och det är långt tills dess.
    Utbildningarna finns inte endast inom högskola-universitet utan även i andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola. Kika gärna på utbud av yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se
    ***
    Vill du försöka få motivationen tillbaka för att kunna läsa vidare i din nuvarande utbildning? Prata med studievägledare och kurator på ditt lärosäte.
    Har du möjlighet att få jobb? Kan du hitta en annan utbildning som du är intresserad av och vill söka? - men sedan vet du ju inte på ett tag om du kommer in... Så, vad skulle du göra nu, om du hoppade av din utbildning? Vilken sysselsättning och försörjning skulle du ha i så fall?
    Det kan finnas fördelar i att försöka med godkänt resultat avsluta de kurser som du har påbörjat. Jag tänker här både på studiemedel (om du tar studiemedel från CSN) och på att alla avslutade med godkänt resultat studier kan medföra fördelar i framtiden!
    Om du kommer in på en annan utbildning, kan du "hoppa över" till den nya utbildningen. Sök både utbildningar på högskolenivå och i andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola.
    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-distans
    utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-distans
    teknikhogskolan/green-logistic-management-distans
    xenter-botkyrka/dokumentcontroller-registrator-distans
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom-linkoping