elev
    Hej, jag har gått i gymnasiet i två år och jag har typ F i allt pågrund av frånvaro, var tvungen att operera handen så jag hade mycket frånvaro
    Jag har hoppat av gymnasiet men vill verkligen studera till något och jag hade ett intresse för tänder men det tar för lång tid att plugga upp sina betyg till, så jag tänker på en ingenjörs utbildning i yrkeshögskola, vilka kurser måste jag läsa och vad rekommenderar du, har vill ha en snabb utbildning på 2 år i yrkeshögskolan, men innan det måste jag läsa upp mina betyg, vad ska jag göra?
    • Lea kh : Hej Amira, då jag också hoppade av gymnasiet och hade hög frånvaro, vill jag bara säga att du FÅR söka komvux redan nu, jag var 18 när jag pratade med syv och de förklarade att jag kan bara läsa på folkhögskolan om jag inte har fyllt 20 år, men det stämmer alltså inte. Ville bara tipsa om det för jag förstår paniken....
    • Milla : Enligt reglerna kan man Påbörja läsa på komvux tidigast 1 juli det året man fyller 20 år, men om man redan har genomfört 3-årig gymnasial utbildning, och fick ut examensbevis eller studiebevis - får man då vara yngre (hur ung som helst). Göra ansökan till komvux kan alla göra, de kan inte förbjudas och om man söker under våren det kalenderåret som man fyller 20 år, kan ansökan behandlas och man kan bli ANTAGEN så att man påbörjar läsa kurser 1 juli. I andra fall kan ev. undantag göras, t.ex om utbildningsförvaltningen köper plats för en viss elev på komvux, vilket är ett Undantag och kan inte garanteras att det blir så. Det kan finnas diverse undantag, men för det mesta sker det enligt reglerna.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du kan söka till allmänna kurser på folkhögskola och från 1 juli det året du fyller 20 år läsa på komvux. Yrkeshögskola kan ta in obehöriga men utan några godkända betyg från gymnasiet är chansen bli antagen obefintlig.