Frida
    Jag går tredje året på gymnasiet och ska nu börja med mitt gymnasiearbete. problemet är att jag inte har något ide alls på vad jag ska skriva om. Jag går samhälle beteendevetenskaps programmet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    Har du fått veta vem HANDLEDARE för ditt Gymnasiearbete blir?
    Det är bra att prata med den läraren och tillsammans komma fram till vad du ska skriva om. Du kan komma med egna förslag eller be din handledare att hen kommer med förslag. Du säger då att du är "öppen för förslag" och kan kanske välja från en lista som handledaren har på "lediga teman" för Gymnasiearbete (så att inte många elever skriver om samma eller nästan samma saker :).

    Här http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181886!/Menu/article/attachment/SA1.pdf kan du se ett exempel som Skolverket har på sin hemsida.
    Och här http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181525!/Menu/article/attachment/Introduktionstext%20gymnasiearbetet%20högskoleförberedande.pdf kan du läsa en instruktion, som också kan vara till hjälp för dig.

    Det är svårt för oss på Fråga SYV att veta vad du är intresserad av att skriva om i ditt gymnasiearbete.
    Jag kan dock komma med några förslag som kanske kan ge dig någon egen idé:

    1. Yrkesval i Sverige idag: vad är viktigt för ungdomar när de bestämmer sig om vad de vill arbeta med?
    Du kan kanske genomföra intervjuer med dina klasskamrater, hitta statistik som påvisar vad ungdomar väljer att satsa på, kanske försöka hitta någon koppling till föräldrarnas yrke och/eller utbildningsbakgrund. http://www.framtid.se/professions/

    2. Varför blir man kriminell? Vilka faktorer medverkar till att man i större utsträckning riskerar att bli involverad i kriminalitet? Är det någon skillnad i Sverige och i andra länder? Vad kan man göra för att minsta den risken (på samhällsnivå och på individnivå, t.ex. inom familjen)?

    3. Vad kan man göra för att förbättra den svenska skolan? Räcker det att det fattas "de rätta politiska beslut" eller måste man börja tidigt, redan på dagis - att förbereda blivande elever till att bli "bra elever" och vad är en "bra elev" (från lärarens synpunkt, från elevens egna synpunkter, från politikernas och från föräldrarnas samt från blivande arbetsgivarnas synpunkt)? Vad är "en bra lärare" (vem bestämmer det: elever, rektor, föräldrarna, andra lärare)? http://www.framtid.se/profession/larare/

    4. Vem får jobb lättast i Sverige idag och om fem (tio) år? Är det enbart personens utbildning som avgör? Är arbetsgivare mer benägna att anställa en besvärlig (krävande) men mycket flitig och kreativ person eller en lydig passiv medarbetare? Kan det mest bero på vilken bransch man söker jobb i eller på vem arbetsgivaren är? http://www.fragasyv.se/info/har-finns-jobben

    5. Om att starta eget. Vilka möjligheter erbjuder Sverige för entreprenörer och måste man vara "en speciell person" för att våga starta eget och bli framgångsrik eller kan "vem som helst lyckas som egen företagare" om de rätta politiska beslut underlättar för små företagare? http://www.framtid.se/vaga-starta-eget-foretag/ http://www.framtid.se/starta-eget-tips-fran-bazaren/

    Utifrån frågeställningar ovan, så hoppas jag du kan komma på något eget förslag. Du får gärna "låna" ett av mina förslag men förankra det hos din handledare först, innan du "kastar dig in" i arbete. :)
    Vid punkterna ovan har jag satt in några länkar där relevant info finns.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'argument' (3 st.)

    • Suka

      Missnöjd med kurbetyg?

      Hej, jag kommer hit till er i första hands för att veta om vad jag säger är rimligt eller inte. Det är så att föra året så blev skolorna stängda pga covid19. Och jag fick B på ett ämne som jag tycker jag förtjänar A...

      Vägledare: : Jag förstår hur du tänker... Det är inte fel att prata med läraren men att betyget skulle i efterhand bli ändrat - är det mycket tveksamt, alltså på ren svenska så tror inte jag... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      hur kan man motivera elever att läsa moderna språk?

      Hej, jag märker att eleverna i allt större grad väljer bort moderna språk på grundskolan och på gymnasiet läser så lite som det bara går av de moderna språken. Detta trots Meritpoängen. Vad kan man göra för att motivera elever att läsa moderna språk? Några förslag? Tack på förhand! Studie- och...

      Anna: : Hej!du nämner själv de fördelar som meritpoängen ger, så jag ska nämna Andra argument som är - bredare yrkesval- större möjlighet att resa (billigare eller t o... Läs hela svaret
    • Emanuel

      Jag har fått fel betyg , vad ska jag göra?

      I fredags när jag kom hem och kollade på mina betyg såg jag att jag hade blivit sänkt i idrott och hälsa från C till ett D. Jag blev upprörd och kontaktade min mentor och hon sa att jag skulle ringa till receptionen , Jag ringde till receptionen och förklarade vad som hade hänt jag hade blivit...

      Anna: : Hej Emanuel! Väldigt tråkigt när man får lägre betyg än man har förväntat sig! Läser du på grundskolan nu? Eller på gymnasiet? Jag ser att du är 19 år. Är det betyg på HELA kursen eller på delkursen som du fick... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga