Nes

    Hej. På gymnasiet klarade jag inte mitt gymnasiearbetet och nu skriver jag om det på komvux. Alltså vi har nu börjat skriva gymnasiearbetet och jag har valt äldreomsorgen men jag har ingen aning om vad jag ska skriva om eller hur jag ska börja. Läraren är inte så hjälpsam. Dessutom har jag bara en månad på mig för att bli klar med arbetet. Har ni några förslag? HELP är så stressad. Plus kommer vi göra en redovisning inför hela klassen men jag har panikångest och jag vet att jag kommer inte klara av. Så vill jag att mitt skriftliga delen blir så bra att jag kan be lärarna att göra det muntliga delen bara till dem.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Gymnasiearbete är en kurs på 100 gymnasiepoäng, vilket betyder att om man studerar på heltid, tar det fem veckor (200 timmar) att göra GA. Så, om du har en månad på dig, så är det ungefär "normal tid" för att göra GA, så du har inte ont om tid. Du bör lägga ner 40 timmar per vecka för ditt gymnasiearbete.
    Tanken med gymnasiearbetet är att den studerande ska påvisa att hen är välförberedd inför sitt framtida yrke. Och är man inte välförberedd, så ska man inte få ut examensbevis, för att det blir inte rätt och riktigt i så fall. Då kommer man med sitt examensbevis visa upp någonting som inte är sant: alltså står det på pappret att du är välförberedd inför att jobba som undersköterska och då ska du också vara det, och det innebär bland annat att du förstår dig på olika aspekter av jobbet som undersköterska.
    Du skriver om att du valde att skriva GA inom Äldreomsorg. Nu är inte en allmän SYV, som jag är, någon expert på äldreomsorg, men jag kan tänka mig att det inte är fel att t.ex ha en frågeställning: "Vilka nya hjälpmedel finns det att använda sig av som undersköterska inom äldreomsorgen och hur används de medlen på olika arbetsplatser (eller inte används - och varför de inte används i så fall: är det för dyrt, för krångligt eller finns det en annan orsak?)".
    En annan sak man skulle kunna skriva om är: Möjligheter och utmaningar inom vård av demenssjuka och/eller multisjuka äldre.

    Ännu ett förslag som jag har: Olika arbetsplatser för undersköterska inom äldreomsorg - jämföra arbetsuppgifter inom Hemtjänsten, på sjukhuset och på avdelningar som tidigare kallades för "långvården".
    Det går kanske annars att analysera dina erfarenheter av att ha varit på praktik (APL, arbetsplatsförlagd lärande), t.ex att du beskriver vad du behöver lära dig mer inom och varför, och hur du kan gå tillväga för att lära dig mer inom de områden där du känner att du behöver mer kompetens. Här skulle du kunna bl.a lista upp olika fortbildningsmöjligheter för undersköterskor, t.ex yrkeshögskoleutbildningar. Jag ger nedan några exempel på sådana utbildningar:
    specialistutbildad-underskoterska-inom-gerontologi-geriatrik-demens-rehabilitering
    specialistunderskoterska-inom-multisjukdom-for-aldre
    specialistunderskoeterska-inom-demens-arboga
    underskoterska-med-specialistkopetens-inom-valfardsteknologi