Hanna
    Hej, jag hade 300 poäng i 9:an, kämpade mycket för mina betyg. Jag valde samhäll av rekommendationer av syv och att jag inte visste vad jag ville gå. Jag ångrade mig nu för 2 veckor sedan och kontaktade direkt min nya syv. Jag klarade inte av plugget och det höga tempot eftersom jag blir väldigt stressad av detta. Hon informerade att barn-och fritids programmet som jag vill gå inte gick att komma in på eftersom de redan är 27 personer i klassen och även en till före mig på väntelistan. Jag anser att 27 personer är lite för det finns klasser med 32 elever i. Det är även orättvist tycker jag eftersom det bara finns en BF klass på min skola och kommun. Plugget kom ju nu senare på terminen. Vad ska jag göra? Har rektorn rätt att inte släppa in fler elever? Jag mår fruktansvärt dåligt pga detta och kommer inte klara 3 år på samhäll. Jag vill heller inte börja nästa år men jag skulle kunna tänka mig ett fjärde år på gymnasiet (Alltså att jag läser upp det jag har missat några veckor).

    Jag vill gå ett lätt program men i min kommun så är alla yrkesprogram stängda, jag är hemskt ledsen för detta och jag mår jättedåligt. Vad ska jag ta mig till?
    • Milla : Hur går det? Vi på Fråga SYV tänker på dig och håller tummarna hårt! Hör av dig och berätta hur det går. Och trevlig helg!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna,

    jag råder dig prata med Kurator och kanske även med skolsköterska. Jag förstår att du är ledsen och mår dåligt.

    Antal elever i en klass kan variera. På yrkesprogram är man också beroende av Praktikplatser. Det är minst 15 veckor praktik som måste ingå på ett yrkesprogram och man måste som skoIa kunna erbjuda bra praktikplatser ute på arbetsplatserna, med bra utbildade handledare, som kan ge bra bemötande så att man kan lära sig tillräckligt mycket och få godkänt på kurserna.

    Praktikplatserna "växer inte på träd", kan man konstatera. Det kan vara anledning till att man ej kan ta in fler elever. Det kan också finnas andra anledningar.

    Som elev kan man tyvärr inte kräva att få komma in i en klass där rektor säger att inte finns plats. Och värre än så: även om plats finns, behöver inte rektor ta in nya elever.

    Det finns flera situationer när eleven har rätt att gå en viss utbildning, men den du beskriver tillhör tyvärr inte till en av de situationerna.

    Jag är ledsen att behöva svara på det viset. Men så ser reglerna ut.

    Om jag försltår dig rätt, så är alla yrkesprogram fyllda och du fick svar att du inte kan byta. Stämmer det?

    Om det är så, kan kanske kurator hjälpa till på något sätt. Och du kan få mer hjälp om du kan få intyg från läkare eller psykolog att du lider av stress och kanske att de rekommnederar att du läser på deltid under en period. I så fall kan du bli inskriven på Individuellt alternativ, där du kan läsa på deltid och kombinera studier med praktik.

    Om du berättar i vilken kommun du bor, kan jag kanske ge ett bättre svar, då jag kan se vilka lokala förhållanden som finns ... vilka skoIor som finns nära dig och vad de har för utbildningar att erbjuda.

    Annars så kan du också ta det lugnt och läsa i din egen takt enligt din egen förmåga, göra de uppgifter du orkar och följa undervisning så gott det går utan att överanstränga dig - du går på alla lektioner, men väljer hemma vilka läxor du gör och hur mycket du pluggar. Blir det då F på ngt. prov... då blir det det. Men ta det lugnt, hälsan är viktigare!

    Någonting lär man sig alltid när man går i skola, kanske inte tillräckligt för att få godkända betyg, men ngt. lär man sig i alla fall. Och det är bra även det!

    Hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i den tråkiga situationen som du befinner dig nu!

    L. :)

    P.S: tips! be dina föräldrar/vårdnadshavare kontakta rektor på ditt program och boka möte - där du, dina föräldrar/vårdnadshavare och rektor pratar om situationen: du berättar hur du mår, tänker och vad du vill och rektor kan förklara varför hen inte kan ta in fler än 27 elever eller om det är för sent in på läsåret, då de lärde sig för mycket redan och rektor anser kanske att det blir svårt för en ny elev att läsa ikapp. Rektor har erfarenhet av liknande situationer som med stor sannolikhet uppstod förut och kan därför ge bra tips och råd, kanske hitta någon möjlighet ändå ta in dig på BF eller kommer med ngt. annat bra förslag! LYCKA TILL! Lovar att hålla tummarna hårt för dig!

    Liselotte
    • : Tack för svar! Jag vet att det finns utbildningar 1 h från min stad men det är inget alternativ för mig. Jag har fått två stycken F och har innan detta aldrig fått F i hela mitt liv. Jag mår dåligt och hinner inte med tempot. Jag tycker även lärarna ger oss för lite tid för prov och läxor och jag har en lärare som knappt går igenom saker i bl.a spanska som gör att det blir svårt att lära sig själv. Jag får boka möte men när jag själv har pratat med henne så låter hon väldigt arg och bestämd. Jag vågar nästan inte förklara för henne hur jag mår för hon gör mig väldigt obekväm. Men eftersom hon inte ger en plats till personen som är före mig så känns det inte som att hon kommer ta in mig i klassen. Jag gav ju samhällslinjen en chans som man ska göra och plugget kom som sakt nu för 2 veckor sedan och det var då jag ville byta. Jag blev inte tillräckligt informerad av min gamla syv om att samhäll är en plugglinje, jag är inte ens intresserad av ämnerna! Jag är intresserad av BF linjen för det är ett yrkesprogram som jag vill gå.
    • : Nej det finns inga andra yrkesprogram som tar emot elever nu. Kanske vård-och omsorgsprogrammet men då måste de fråga och samla ihop några och det är osäkert att det blir tillräckligt många. Jag vet inte riktigt om jag vill gå VO eftersom jag antar att det är mycket NO relaterat, jag gillar att läsa om sjukdomar och hur vi människor beter oss osv men inte om celler osv. Men om det skulle kunna gå att börja i den linjen tror jag att jag kommer det eftersom jag inte mår bra på samhäll. Men kan du förklara lite vad man lär sig på VO? Men jag får nog boka möte med mina föräldrar och rektorn men rektorn svarar inte och ringer heller inte upp mina föräldrar som försöker nå henne. Rektorn svarar heller inte på mina mail. Men tack för svar igen :)
    • : Juste, jag har försökt få en tid med kuratorn men hon har tid först efter lovet. Alltså om 2 veckor och hon har varit fullbokad i 2 veckor redan. Ska försöka få tid med skolsyster men hon har mycket hälsosamtal varje dag.
    • : Aa okej. Tack så mycket för svar! :)
    • Anna : Om inte rektor svarar dig eller dina föräldrar /vilket jag tror beror på att hen har mycket att göra och inte för att hen medvetet ignorerar er/ - då råder jag att dina föräldrar kontaktar chefen för utbildningsförvaltningen i kommunen som kan komma med förslag och alternativa lösningar. Hen kommer i första hand hänvisa till rektor på din skoIa, men då kan ni från början säga/skriva att ni har gjort det men får ej några svar. Du kan gå till vårdcentralen, träffa läkare där och be att få läkarintyg på att du upplever stress. Har du läkarintyg, som sjukskriver dig, kan du vara hemma ett tag och få distans från hela situationen, ha tid att tänka igenom allt noga.
    Läs alla kommentarer