Madeleine
    Jag har ingen aning om vart jag ska gå eller vilken inrikting, hur ska jag tänka och göra för att komma på vad jag ska gå?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, Ja, det är inte lätt att välja när det finns så mycket att välja på. Om du inte kan tänka långsiktigt för flera, flera år framåt och inom vilket yrke du vill jobba inom så är det bästa nog att fundera mer kortsiktigt över vad du skulle kunna tänka dig att plugga dessa tre år framöver. Du behöver liksom inte välja för livet. Du kanske väljer att göra eller plugga något helt annat efter gymnasiet - det är vanligt och inte konstigt alls eftersom man förändras ju äldre man blir, får andra intressen och erfarenheter som påverkar hur man väljer.

    Det viktiga kan dock vara att gå klart gymnasiet med så bra betyg som möjligt - då har du förhoppningsvis så pass mycket kunskap att du kan utföra ett yrke eller gå vidare till någon eftergymnasial utbildning.

    Börja med att sålla bland programmen -du kan säkert ta bort flera stycken som du inte kan tänka dig. Samla ihop de program som blir kvar och gå igenom dom mer ordentligt. Gå på mässor (Älvsjö i slutet av november) och kolla vad skolorna erbjuder. Gå på Öppna hus och kanske provdagar. Och välj med hjärtat!

    Boka en tid med din Syv på skolan och diskutera igenom det jag nämnt ovan - man kan behöva ett par samtal för att reda ut vad som passar bäst. /Lena, Syv