Julia
    Jag går i 9:an och måste snart bestämma mig vilken linje jag måste välja.

    Jag tror Ib eller Natur passar mig, men vet inte vilken som passar mig mest... Jag måste få någon åsikt.

    Ib fördelar:
    Jag gillar språk och har:
    Modersmål (Ryska): B
    Svenska: B
    Engelska: A
    Spanska: A

    Jag vill arbeta utomlands i t.ex. USA.

    Ib nackdelar:
    Har hört att linjen är stressig och att man får stor press på sig. Har Googlat fram ett gammalt intagningsprov och konstaterat att det verkar svårt!

    Natur fördelar:
    Jag gillar NO och har:
    Biologi-B
    Fysik-C
    Kemi-B
    Teknik-B

    Natur nackdelar:
    Jag har betyg D i matematik. Min lärare tror att jag kan höja mig till ett C, men min mamma tror att linjen är för tuff för mig för man ska plugga matte 4...

    Jag vet att jag kan plugga stenhårt, men när min mamma säger att jag inte klarar linjen blir jag osäker...

    Samhäll vill jag inte gå i då jag har inget intresse av det.
    I samhällsorienterade ämnena ligger jag runt D, fast jag fick B i religion.

    Vad tycker du? Ib som kan vara jättetuff (tänker på vad alla skrivit på flashback, lagt upp på YouTube att man knappt överlever linjen) eller natur som har svår matte?

    I övrigt så har jag 280 i betygsvärde (från slutet av 8:an)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, härlig lista du har gjort! Jättebra att du listar alla för och nackdelar. Det kan dock ändå vara svårt att besluta vilket program man ska gå.

    Jag tror nog du får lika mycket att göra på både IB och Natur. Kanske du kan kontakta skolorna och gå en provdag för att känna på en vanlig dag och var du skulle trivas bäst? Jag tror du behöver lite mer information om vad båda programmen kommer kräva av dig av kanske något mer balanserade källor än Flashback och Youtube.

    Du verkar ha koll på läget och vara mentalt inställd på att lägga ner mycket tid på dina studier och det kan vara det som gör att man klarar sig bra. De som ofta får det tufft på dessa program är elever som inte är vana att plugga och inte vant sig att räkna matte även på fritiden. Dom som gör det och kan planera sin tid brukar som sagt klara sig bättre. /Lena, Syv

    • : Tack så jättemycket för respons! Jag har planerat in att följa en Ib-klass och ska försöka göra samma sak med Natur!