Sarah

    Hej! Hur kan man på bästa sätt förbereda sig inför en prövning i gymnasieämnen? Kan man kräva att få mer information från anordnaren gällande vad prövningen har fokuserat på för frågor? Jag har haft stenkoll på kursplan, centralt innehåll och kunskapskrav och studerat i över 800 timmar inför flertalet prövningar förut, men har aldrig fått över ett D i betyg på en prövning. Om jag t.ex. har skrivit en prövning i samhällskunskap så ska ju det provet handla om allt från politiker och samhällsekonomi till socialt utanförskap och samhällsklasser. Men när jag väl får provet framför mig så kan det enbart ha fokuserat på politiska frågor. Ska det verkligen vara så? Det känns ju som bortkastad tid att jag ska behöva läsa om ALLT och sitta och nöta in 100-tals sidor i kurslitteraturen helt i onödan, när provet sedan kanske bara berör 1 kapitel.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah;
    det är mycket bra att du tar förberedelse inför prövningar på stort allvar; det är precis så det är tänkt att det ska gå till.
    Att kunna mer än det som testas på prövningen är jättebra! Kunskaperna är lätta att bära med sig, finns det en ordvits som säger. :)
    Du kan ha användning av de kunskaper senare i livet.
    Att komma in på en utbildning är bara första steget. Sedan ska man också klara hela utbildningen vilket inte alla gör... :(
    *****
    Du känner säkert till Högskoleprovet... Med HP_resultat prövas du i HP_urvaletl
    *****
    Ang. exakt vad som testas på prövningar så kan inte en SYV svara på det; SYV är inte lärare och genomför inte prövningar och sätter inte betygen.
    Det jag känner till är att på olika ställen: olika kommuner - så finns det olika upplägg på tiden inför prövningar; det förekommer "obligatoriska handledarträffar" där handledaren/läraren berättar inför prövningen mer exakt vad som kommer att testas, men på andra ställen - finns inga sådana möjligheter. Men det är mycket möjigt att det på den hemsidan där du anmälde dig att det står någonstans: "Rekommenderad kurslitteratur" och info om vad som testas på just den prövningen... Läs noga all info på hemsidan där du anmälde dig; fråga också där du anmälde dig om det finns möjlighet att inför en prövning delta i ngn sort "handledarträff" eller ställa frågor om prövningens innehåll t.ex via e-post, chatt eller telefon.
    Du kan också kontakta Skolverkets Upplysningstjänst - 08-52733200 och höra med dem vad du har rätt för info inför en prövning (mer exakt); jag tror dock tyvärr att du kommer att få svar om att det är inte reglerat "i detalj" och mycket upp till dem som erbjuder självaste prövningen.
    Du får gärna återkomma och berätta vad du fick veta av skolverkets upplysningstjänst.
    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA