Andullahi

    Jag vill plugga en yrkeutbildning som heter larm och säkerhets och dena utbildning kravs grundläggande svenksa/ svenksa som andra spårk eller mostvarande kunskaper. Vad means med mostvarande kunskaper?. Och Jag har inte göt klarat grundskolan, Jag går I en preparandkurs I komvux Jag vill gärna gå på dena utbildning, vad ska Jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag ställde din fråga till utbildningsanordnaren Movant som erbjuder många yrkesutbildningar, bland annat utbildning till Larm- och säkerhetstekniker. För att få certifikat inom det område som intresserar dig, t.ex som larminstallatör-larmtekniker behöver man bland annat få godkända betyg i några gymnasiala kurser: svenska 1, engelska 5, matematik 1 och gymnasiearbete. Gymnasial utbildning på komvux kräver "grundskolekompetens" = godkända betyg på grundskolenivå i svenska, engelska och matematik men det är inte säkert att de kunskaperna skulle räcka för att med godkänt resultat kunna genomgå yrkesutbildning, klara av praktiken och sedan också klara av de gymnasiala kurser som krävs för att kunna få ut certifikat.
    Mitt förslag är därför att du försöker lära dig så mycket svenska, engelska och matematik som möjligt och att du söker till den utbildningen du vill gå; får du svar att du är OBEHÖRIG, forsätter du läsa svenska, engelska och matematik och gör det tills du blir BEHÖRIG.
    Jag hoppas också att även svar från utbildningsanordnaren Movant  kommer: antingen svarar de i forumet, direkt,  eller så publicerar jag svar från dem.

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen, fick nu svar från utbildningsanordnaren Movant som skriver att det är din kommun (komvux i den kommunen där du är folkbokförd) som avgör vad "motsvarande kunskaper är". Du kan vända dig både till utbildningsanordnaren Movant och till komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att få mer information och jag hoppas att du även får hjälp i att få klarhet i hur du går vidare mot ditt mål.
    Min bästa gissning är att "motsvarande kunskaper" är att man klarade nivåbedömningstest på rätt nivå i de ämnen som är viktiga för att kunna klara utbildningen.
    Exempel: en person inte läste svenska på grundskolenivå eller läste men fick icke-godkänt betyg och senare gör hen nivåbedömningstest som visar att hen har tillräckliga kunskaper för att kunna läsa på gymnasial nivå. Ett annat exempel är att en person inte har betygen i svenska men hen har svenska som modersmål och läste andra ämnen än svenska på högre nivå med godkända resultat, t.ex på gymnasial nivå, på en yrkeshögskola eller på högskola-universitet (med undervisningsspråk svenska) och i så fall behöver man inte kräva att hen uppvisar godkända betyg i svenska från grundskolan.