Sofie
    Hej!
    Jag har en liten fråga, skulle vilja jobba som respetionist och undrar vad man ska ta för slags utbildning?
    Har hört att man ska plugga administrativa ämnen..

    Mvh
    Sofie:(
    • Milla : Ofta kombinerar man yrkena Receptionist/telefonist eller Växeltelefonist/kundmottagare eller Receptionist/besöksbokare. Det är ganska svårt att få jobb som receptionist. Jag ska förklara lite mer i ett nytt svar till dig.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie!

    Det finns väldigt många olika sortens Receptionister och arbetsuppgifterna varierar mycket samt vilka krav som arbetsgivare ställer på de arbetssökande för att de ska kunna få jobbet.

    Jag råder dig läsa i den här yrkespresentationenwww.framtid.se

    Om du har gymnasiekompetens, kan du prova söka jobb som receptionist nu på en gång. På många ställen kan man lära sig på plats av de mer erfarna kollegor eller så kan arbetsgivaren skicka dig till någon kort utbildning när du redan är anställd.

    Dock är det svårt att få jobb som receptionist. Detta pga väldigt många söker de få tjänster som annonseras.

    Utbildningar i "administration" finns på alla nivåer - på gymnasiet, på eftergymnasial nivå t.ex kan man på högskola läsa kurser i Administrativ teknik.

    Oavsett vilken utbildning du läser, kan ingen garantera att du kan få jobb som receptionist.

    En framkomlig väg kan vara genom praktik. Arbetsförmedlingen kan hjälpa med praktiken.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie!

    Det är inte att rekommendera att försöka läsa någon utbildning för att sikta på att bli Receptionist. Detta pga man kan bli receptionist med alla möjliga olika utbildningar i bagaget.

    Det finns exempel när folk jobbar som Receptionister utan ens fullständig grundskolekompetens men då har de fått jobbet för många år sedan när det var mycket lättare att få jobb. Och när en receptionist går i pension, är det tyvärr ofta så att arbetsgivaren inte ersätter den tjänsten, utan låter det "rotera" - att de övriga medarbetare "tar receptionen" en halvdag i veckan t.ex - eller löser det på andra sätt: exempelvis med en kombinationslösning - att minska tider då receptionen är öppen till t.ex 20 tim/vecka (halvtid) + att besökare får ringa (plinga på klockan) och då kommer någon av de övriga medarbetare ut och tar hand om frågan.

    Allt detta för att spara pengar - slippa betala receptionistens lön.

    Det är därför mycket svårt att få jobb som receptionist nu för tiden.

    Om du skulle få jobb som Receptionist (utan att du har någon annan gedigen utbildning - som t.ex yrkeshgskoleutbildning Medicinsk sekreterare som också kan jobba osm receptionist på olika vårdinrättningar) - riskerar du tyvärr bli "bortrationaliserad" vid nästa omorganisation. Så ser det tyvärr ut på arbetsmarknaden för Receptionister nu för tiden.

    Därför råder jag dig att söka jobb nu på dina befintliga meriter + att fundera över vilken yrkesutbildning du vill skaffa sig.

    Inom administration finns det extremt många olika utbildningar.

    Exempelvis kan man utbilda sig till Paralegal, juridisk sekreterare - och få jobb som juridisk assistent på juridisk byrå /och där bl a bemanna receptionen som en del i sin tjänst/.

    På liknande sätt kan man tänka kring Vårdadministratör, som också, precis som Paralegal är en yrkeshögskoleutbilnding. Se hela utbudet av YH på www.yhguiden.se

    Det är mina bästa råd till dig!

    Lycka till! Jag kommer att hålla tummarna för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare