Elsa
    Efter mycket om och men har jag nu bestämt mig att jag ska välja natur på gymnasiet. Nu är mitt nästa problem, vilken skola? Det står mellan två skolor här i min hemkommun, Mikael Elias och en av de kommunala skolorna, Nola. Jag var på öppethus på Mikael Elias för någon vecka sedan och efter det hade jag i princip bestämt att här vill jag gå. Sedan nu var vi med skolan och kollade på Nola och natur där och nu vill jag kanske gå där. Så jag behöver hjälp, jag vet att det går att byta när man börjat men jag vill välja rätt på en gång. Så vad ska man tänka på när man väljer?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Elsa,
    har du provgått på skolorna en dag på varje?
    Det kan du göra. Det heter "skugga en elev" eller "prova på" dag.
    Man kan gå en halv eller en heldag på en gymnasieskola, äta lunch med eleverna (det brukar gymnasiet bjuda på), sitta med på lektionerna och verkligen känna efter. När du har provgått på båda skolorna, kanske blir det klarare vilken av dem som du vill välja som ditt första alternativ. Sätt upp den andra skolan som ditt andra alternativ i så fall.
    Det är alltid bra att ha back-up.
    Förutom hur det känns, när man är på skolan, så kan man tänka på: avstånd hemifrån (eller rättare sagt - tid... hur lång tid tar det att ta sig till skolan?). Det är stor fördel om man kan gå till skolan (eller cykla).
    Fråga på båda skolorna efter lista på kurser som kommer att erbjudas att välja bland som Programfördjupande och inom Individuellt val.
    På NA läses det Moderna språk /en kurs/ som obligatorisk och det är viktigt vilka språk som skolan kan erbjuda. Du kanske vill fortsätta med samma språk som du läser på grundskolan nu. Eller så vill du börja med ett nytt språk. Fråga - vilka språk som finns att välja mellan. Info- kan finnas på skolornas hemsidor eller så kontaktar du dem med den frågan per mail alt. frågar när du går din "prova på" dag.
    Du kan också fråga efter vilken lärare som blir klasslärare (mentor) för elever på NA åk1 nästa år och ta kontakt med den läraren på båda skolorna. Det är viktigt att personkemin stämmer.

    Hoppas du fick nu lite användbara tips!
    Lycka till!
    Mvh Liselotte SYV
    Liselotte