Johannes

    Hej Jag är antagen till Örebro universitet men fortfarande 2:a reserv för samma utbildning i Göteborgs Universitet, Göteborgs universitet är mitt toppval. Nu när det är andra urvalet, behöver jag ta bort min reservplats om jag inte vill förlora Örebro? Eller kan jag låta båda stå och på så sätt fortfarande vara antagen till Örebro *men att jag fortfarande står som reserv i GU, och om en plats blir ledig innan skolstarten kan jag byta? Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johannes,
    mitt förslag är att du vänder dig till Antagning.se - de svarar i telefon kl.9-16 på vardagar (tel.nr 0771-550720). Om man tänker logiskt, borde det vara så att du har den platsen där du är antagen tills du aktivt avstår från den. Du borde också kunna behålla platsen i Reservkön... samtidigt. Men för att det inte skulle bli fel - får du antingen läsa noga info på www.antagning.se och tolka den info, efter bästa förmåga; eller vänd dig till personal på Antagning.se - det är de som jobbar med de frågorna. Vi på FRÅGA SYV kan inte ta ansvar om ngt. fel uppstår med din ansökan. Vi vill inte att det blir fel och att du ska lida pga ett svar som vi ger... om vi t.ex inte känner till någon förändring i rutinerna, som Antagning.se "kör", eller om du missförstår info som vi ger dig.
    Som sagt, eftersom det är Antagning.se som administrerar antagning till högskoleutbildningar i Sverige, bör du vända dig till dem - med just den typen av frågor, som du ställer här nu.

    ***
    Vänliga hälsningar och Lycka till!

    ANNA