Hej Rim,

    jag undrar om det är Planeringsarkitekt>> du menar?

    Och det andra yrket som du nämner i din fråga är - Samhällsplanerare>>, eller hur? :)

    Börja med att läsa om de två yrken på www.framtid.se

    och se också de korta videofilmer som finns i yrkespresentationerna.

    När du har gjort det, kan du återkomma - om du har några frågor kvar.

    Hörs!

    ANNA

    Angående Konkurrensen - menar du konkurrens att komma in på utbildning eller menar du konkurrens när man söker jobb efter utbildningen?

    Angående löneskillnader - enligt de uppgifter som vi har och som redovisas också i yrkespresentationerna på www.framtid.se - så ligger genomsnittliga löner på ungefär samma nivå... lite högre för Samhällsplanerare.

    Löneuppgifter är inte pålitliga. För det första så kan man endast redovisa "genomsnittet" och löner för enskilda arbetstagare kan "spreta ut" åt båda hållen - vissa har högre lön än genomsnittet och andra - lägre. För det andra, så finns det löneskillnader mellan privata och offentliga arbetsgivare och mellan olika län (delar av Sverige): ofta är löner i Stockholms område högre än i resten av landet, men det är också dyrare att leva och bo i Stockholm, så det "jämnar ut sig" kan man kanske säga. :) För det tredje, så är det så att du kommer att söka jobb först om några år och vad som händer med löner på flera års sikt är det ju ingen som egentligen vet så mycke om. Det finns prognoser men de kan slå fel. :(

    • : Ja det är planeringsarkitekt jag menar! Tack så mycket för länkarna :) Angående konkurrensen så menade jag båda två. Är det värt att flytta ca 700 km för att bli planeringsarkitekt?
    • Anna : Om du mycket gärna vill bli planeringsarkitekt, kommer in på utbildningen och sedan också hittar bostad på utbildningsorten - då tycker jag definitivt det är värt att flytta. Men om du inte vill eller kan flytta, sök då utbildningar på distans eller inom pendlingsavstånd - är mina råd till dig. :) Lycka till!